DRÁMA 2024

Súčasťou záverečného podujatia festivalu Nová dráma/New Drama 2025 bolo 17. mája aj vyhodnotenie súťaže pôvodných dramatických textov v slovenskom a českom jazyku DRÁMA 2024. Víťazkou 25. ročníka súťaže sa stala Lenka Čepková s textom Ďakujem, dobre.

DRÁMA 2024, foto Tibor Géci

Lenka Čepková (vľavo) zvíťazila v súťaži DRÁMA 2024, cenu si prevzala od dramaturgičky Činohry Národního divadla (Praha) Niny Jacques (vpravo), foto: Tibor Géci

 

„Gratulujeme autorke, ktorá výhrou v súťaži získava aj finančnú prémiu 1 000 eur. Ocenené dramatické texty vyjdú v elektronickom zborníku, vďaka ktorému budú diela prístupné aj divadelným tvorcom a širokej verejnosti. Spoluusporiadatelia súťaže zároveň udelili špeciálne ceny vybraným textom, ktoré následne uvedú v rôznych podobách na svojich javiskách. Cenu udelil aj partner súťaže STVR – Rádio Devín, ktorý vybraný text uvedie v rozhlasovom spracovaní,“ uviedla koordinátorka Anna Šoltýsová z Divadelného ústavu, ktorý súťaž DRÁMA každoročne vyhlasuje. 

Spoluusporiadatelia súťaže aj tento rok udelili špeciálne ceny vybraným textom, ktoré následne uvedú v rôznych podobách na svojich javiskách. Cenu udelil aj partner súťaže Rádio Devín

Do súťaže bolo prijatých 47 textov, z toho 24 v českom a 23 v slovenskom jazyku. 

 

HLAVNÉ CENY SÚŤAŽE DRÁMA 2024:

1. Lenka Čepková: Ďakujem, dobre

2. Michal Belej: Kassandra

3. Ján Mičuch: Oyvind, chalupníkov syn

 

ŠPECIÁLNE CENY SÚŤAŽE DRÁMA 2024:
 

Cena Štúdia 12: Lenka Čepková za text Ďakujem, dobre

Cena Činohry Slovenského národného divadla: Michal Belej za text Kassandra

Cena Divadla Jána Palárika: Marek Hudec za text Nebolo to náhodou

Cena Divadla Jozefa Gregora Tajovského: Michal Belej za text Kassandra

Cena Činohry Národního divadla: Lenka Čepková za text Ďakujem, dobre

Cena Scény JORIK Bábkového divadla Košického kraja: Michal Belej za text Kassandra

Cena Rádia Devín: Gabriela Gabašová za text Escape

Inscenované čítanie ocenených textov sme zažili na podujatí Trojboj, ktoré sa uskutočnilo v Modrom salóne Slovenského národného divadla v sobotu 17. mája o 15.00 hod. v rámci sprievodného programu festivalu súčasnej drámy Nová dráma/New Drama. 

V réžii Jakuba Matejčíka a profesionálneho divadelného tímu boli na javisku uvedené úryvky ocenených diel, a to za osobnej účasti ocenených, ako aj poroty. Potom nasledovala diskusia s ocenenými. 

Texty v 25. ročníku súťaže hodnotila porota v zložení: lektor dramaturgie v Činohre Slovenského národného divadla Mário Drgoňa, riaditeľka Divadelného ústavu Vladislava Fekete, dramaturgička Činohry Národního divadla (Praha) Nina Jacques, umelecký šéf Bábkového divadla Košického kraja Lukáš Kopas a predsedníčka poroty, teatrologička a dramaturgička Divadla Jána Palárika v Trnave Martina Mašlárová.

 

Posudok predsedníčky poroty Martiny Mašlárovej k súťaži

Za roky existencie súťaže Dráma prešlo rukami porôt už niekoľko stovák dramatických textov. 

Hoci na javiská divadiel sa dostal len zlomok z nich, súťaž funguje aj ako inkubátor či liaheň mien. Mnohé z tých, ktoré v súťaži v minulosti zarezonovali, dnes už patria etablovaným autorom a autorkám, ktorých divadlá priamo oslovujú alebo píšu predlohy pre vlastné úspešné projekty. 

 

V ostatných ročníkoch sa počet súťažných textov, ktoré porota posudzuje, drží konštantne medzi štyridsiatimi a päťdesiatimi, čo hovorí okrem iného o stabilnej miere záujmu autorov a autoriek. Podobný – takmer vyrovnaný – je už pár rokov aj podiel zastúpenia českých a slovenských textov. Aj to je istý signál, naznačujúci, že česká a slovenská tvorba stále fungujú paralelne a komplementárne, že autori a autorky z Česka považujú slovenskú súťaž za rovnako relevantnú ako jej ekvivalenty v ich domovskom prostredí.  

 

V aktuálnom ročníku Drámy sme posudzovali dovedna 43 hier najrôznejšieho rozsahu – od krátkych, sotva dvadsaťstranových miniatúr, po potenciálne celovečerné opusy. Rôznorodá bola, prirodzene, aj ich úroveň, no na stretnutí poroty, ktorá mala zvoliť víťazný text, opakovane zaznievalo, že išlo o kvalitatívne silný, dobrý ročník. To naznačuje aj fakt, že do interného užšieho výberu sa dostalo vyše desať textov, ktoré niektorého člena či členku poroty zaujali natoľko, aby sa posunuli do predfinálového kola. 

 

Práve v tejto selekcii sa objavili aj zaujímavé spoločné tendencie – viaceré texty priniesli výrazné ženské postavy alebo tematizovali rodové témy – či už na pôdoryse aktualizovaného antického mýtu, alebo cez rôzne perspektívy pohľadu na (ne)materstvo. Fragmentárne, asociatívne texty dekonštruujúce dramatickú výstavbu nie sú novým trendom, vo výbere ich však dopĺňali aj pozoruhodné texty, ktoré sa, naopak, priklonili ku klasickejšej dramatickej výstavbe a k príbehu. Silnú spoločnú líniu tvorili texty sprostredkujúce pocit absurdity systému, prinášajúce kafkovskú atmosféru bezvýchodiskovej existenciálnej situácie. Paradoxne (alebo nie), práve tieto texty zreteľne evokovali mnohé aspekty našej súčasnej žitej reality.

Medzi víťazné texty sa zaradili tri hry odlišného rukopisu, ktoré však potvrdzujú, že nová dráma môže stále prinášať inšpiratívne podnety. Snáď nájdu svoje miesto nielen na (elektronickom) papieri. 

 

Posudok dramaturgičky Niny Jacques k textu L. Čepkovej Ďakujem, dobre, ktorý získal Cenu Činohry Národního divadla (Praha)

Cenu Činohry Národního divadla v Prahe sme sa rozhodli udeliť hre Ďakujem, dobre Lenky Čepkovej, ktorá zaujme originálnou formou aj silnou témou a hlavne vycibrenou prácou s jazykom. Autorka svojou javiskovou básňou skúma rôzne podoby ženstva v 21. storočí. Otvára otázky materstva, kariéry i slobodnej voľby – s deťmi, alebo bez nich. Text je mnohovrstevnatý, poetický aj naliehavý, a pritom prekvapivo prístupný. Pre čitateľov a inscenátorov však predstavuje aj malú výzvu: koľko hlasov k nemu vlastne prehovára? Koľko rôznych žien a perspektív? Alebo je to jedna žena? Jedna žena, ktorá sa nedá vtesnať do jednej škatuľky, má viac identít, pocitov, ambícií, radostí aj smútkov. Priamočiaro reflektuje aj súčasnú spoločenskú situáciu, dobu v ktorej žijeme, rolu vzdelania v emancipačnom procese, aj tému žien na úteku pred krutou vojnou. V texte sa spája emócia, intelekt, humor i krehkosť. Čepková je autorka, ktorá sa nebojí byť osobná, otvorená a úprimná. Prináša živé, súčasné ženské, – alebo len bytostne ľudské? – divadlo.

Spoluusporiadateľmi 25. ročníka súťaže DRÁMA sú Činohra Slovenského národného divadla (Bratislava), Divadlo Jána Palárika v Trnave, Divadlo Jozefa Gregora Tajovského (Zvolen), Scéna JORIK Bábkového divadla Košického kraja (Košice) a Činohra Národního divadla (Praha, Česká republika). Partnerom súťaže je STVR – Rádio Devín.

 

POROTA SÚŤAŽE DRÁMA 2024

 

Mário Drgoňa – dramaturg, lektor dramaturgie v Činohre Slovenského národného divadla

Mário Drgoňa

Mário Drgoňa vyštudoval divadelnú dramaturgiu a dramatickú tvorbu na VŠMU v Bratislave, kde v súčasnosti aj vyučuje. Od roku 2020 pôsobí ako lektor dramaturgie v Činohre Slovenského národného divadla. Píše a režíruje pre divadlo a rozhlas. Venuje sa aj prekladom divadelných hier z angličtiny do slovenčiny. Vo svojej tvorbe v rámci platformy Schwarzes Loch Europas sa zameriava na moderné dejiny Slovenska a systémové zneužívanie moci. Bol vedúcim divadelnej rubriky časopisu Kapitál. Pôsobí aj v oblasti kultúrneho manažmentu a päť rokov viedol slovenský festival profesionálneho nezávislého divadla Fokus – Pokus. 

foto: Tereza Trusinová

 

 

 

 

Nina Jacques – dramaturgička Činohry Národního divadla (Praha)

Nina JacquesNina Jacques je od sezóny 2018/19 dramaturgičkou Činohry ND. Strednú školu absolvovala vo francúzskom Štrasburgu, študovala evanjelickú teológiu a sociálnu prácu na Evanjelickej teologickej fakulte UK a absolvovala réžiu na Katedre alternatívneho a bábkového divadla DAMU. Venuje sa réžii, dramaturgii aj kolektívnej tvorbe, zaujíma sa o presahy divadla do ďalších žánrov. Je členkou tvorivej skupiny 8lidí zaoberajúcej sa zásahmi do verejného priestoru a reagujúcej na aktuálne spoločenské témy prostriedkami na pomedzí divadla a performancie. Pravidelne spolupracuje s divadelnými režisérmi Jánom Fričom a Petrou Tejnorovou, ale i mnohými ďalšími. Od roku 2022 je dramaturgičkou festivalu Činohry Národného divadla Pražské křižovatky, ktorý do Prahy priváža výnimočné zahraničné inscenácie.

Foto: KIVA

 

 

 

Lukáš Kopas – umelecký šéf Bábkového divadla Košického kraja

Lukáš KopasLukáš Kopas je absolventom Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity, Divadelnej fakulty VŠMU a Ústavu divadelnej a filmovej vedy SAV. V rokoch 2013 – 2017 spolupracoval ako lektor so Slovenskou národnou galériou a v období 2016 – 2018 príležitostne prednášal na VŠMU. V Divadelnom ústave viedol Centrum výskumu a vzdelávania v divadle (2017 – 2022) a ako lektor dramaturgie pracoval v Národnom divadle Košice (2022 – 2023). V súčasnosti pôsobí na pozícii umeleckého šéfa v Bábkovom divadle Košického kraja. Dlhodobo sa venuje výskumu barokovej školskej drámy a spravidla publikuje v periodikách Slovenské divadloESPES. Kurátorsky sa podieľal na výstavách Divadelné storočie – stopy a postoje (Bratislava 2020 – 2021) a Joseph Marčinský: Vena vivendi (Tokio 2023). Ako autor a dramaturg spolupracoval s Rádiom Devín, Štúdiom 12, Mestským divadlom Trenčín a Národným divadlom Košice.

Foto: Joseph Marčinský

 

 

Martina Mašlárová – teatrologička a dramaturgička Divadla Jána Palárika v Trnave

Martina MašlárováMartina Mašlárová študovala na Katedre divadelných štúdií DF VŠMU, kde v súčasnosti pôsobí ako pedagogička a študijná prodekanka. Od roku 2014 bola redaktorkou, neskôr šéfredaktorkou časopisu kød – konkrétne o divadle. Články a odborné štúdie publikovala v rôznych kultúrnych periodikách, v domácich aj zahraničných publikáciách. Ako porotkyňa sa venuje aj neprofesionálnemu divadlu, je spoluautorkou publikácie o 100. výročí Scénickej žatvy. Preložila knihu Marka Fishera How to Write About Theatre (Ako písať o divadle). V súčasnosti pôsobí ako dramaturgička, spolupracuje predovšetkým v tandeme s Matúšom Bachyncom. Od sezóny 2024/25 je internou dramaturgičkou Divadla Jána Palárika v Trnave. 

Foto: Braňo Konečný

 

 

 

Vladislava Fekete – riaditeľka Divadelného ústavu

Vladislava FeketeVladislava Fekete sa vo svojom profesionálnom pôsobení sústreďuje najmä na kultúrny manažment, réžiu, dramaturgiu, umelecký preklad, teóriu a kritiku súčasného divadla a drámy. 
Od roku 2006 je riaditeľkou Divadelného ústavu v Bratislave, ako aj riaditeľkou festivalu súčasnej slovenskej a svetovej drámy Nová dráma/New Drama. 
Iniciovala vznik Centra výskumu divadla, a v rámci neho mnohé projekty zamerané na výskum dejín slovenského divadla a drámy, a vznik nového časopisu o divadle kød – konkrétne ø divadle. Iniciovala tiež mnohé projekty podporujúce vznik novej slovenskej drámy, ako aj propagáciu slovenského divadla doma i v zahraničí či celoslovenské podujatie Noc divadiel a Bienále divadelnej fotografie. Je autorkou niekoľkých dramatických textov pre divadlo a rozhlas, ako aj televíznych scenárov. Režijne a dramaturgicky sa zameriava na novšiu európsku drámu. Zo srbského jazyka prekladá súčasných dramatikov (Tanja Šljivar, Biljana Srbljanović, Milena Marković, Maja Pelević, Milena Bogavac...) a teóriu. Je editorkou niekoľkých zborníkov súčasnej slovenskej a vojvodinskej drámy. 

Foto: Michaela Klanicová

Logo festivalu Nová dráma/New Drama

 

Kompletný program festivalu Nová dráma/New Drama 2025 bol zverejnený na stránke novadrama.sk

Tím festivalu Nová dráma/New Drama 2025 ďakuje partnerským divadelným priestorom: Slovenské národné divadlo, P*AKT – Kultúrne centrum, DK Zrkadlový háj, A4 – Priestor súčasnej kultúry a partnerom festivaluHAUERLAND.SKKVETINÁREŇ.SKSLOVENSKÝ FILMOVÝ ÚSTAVDRAMOX.

Poďakovanie patrí aj mediálnym partneromSTVR – RÁDIO DEVÍNTASRPRAVDAPLAN.ARTIN.BABRATISLAVSKÉ NOVINYART & HISTORY MAGAZINEKøD – KONKRÉTNE ø DIVADLEGREGI.NETCITYLIFE.SK.

Nová dráma/New Drama PartneriDráma 2024 plagát

Súťaž Dráma - archív

2023
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
 2000-2010
 
 

 

 

A
A
A
.