Kam sme sa ako civilizácia posunuli? Píše Naďa Mikšíková

Hekuba, foto: Braňo Konečný

 

       „Zomrelo mi už osem, deväť, či desať detí, už vlastne ani neviem koľko“ hovorí porazená, trójska kráľovná, ktorá sa neustále konfrontuje so smrťou svojich detí. HekubaMariny Carr z rovnomennej hry, zosobnenie sily a odvahy, ale aj zraniteľnosti, je napriek všetkému ochotná bojovať ďalej a postaviť sa čelom a  so vztýčenou hlavou tragédii svojej rodiny i krajiny. Ako sa podarilo spracovať divadelnú hru inšpirovanú antickým mýtom Slovenskému komornému divadlu Martin?

       Mýtický príbeh o sile matky je prepracovaný írskou dramatičkou Marinou Carr netypickým spôsobom vo všetkých smeroch. Zdanlivo jednoduchá, avšak monumentálna scéna  neobsahuje žiadne elementy, ktoré by divákom mohli niečo o téme napovedať. Pavel Borák ju koncipoval, podobne ako pri dvoch predchádzajúcich inscenáciách, ktoré spolu tvoria tematický triptych o žene ako hrdinke (Iokasté, Bačova žena, Hekuba). Ide o sivú stavbu so strmou šikminou, smerujúcou do hľadiska. Na jej vrchole sa nachádza obdĺžnikový výrez, kde sa stretávajú postavy po smrti. Jej jednoduchá stavba má dôležité opodstatnenie a funkciu pri hereckom pohybe a choreografiách. Už v úvode odhalí každá postava časť svojho charakteru práve vďaka pohybu po šikmine. Každý z nich má svoje tempo, spôsob a intenzitu akými sa dostávajú na jej vrchol. Tak vyvolávajú napätie, ktoré je pre inscenáciu príznačné. Choreografie vytvorila Stanislava Vlčeková každej postave osobitne a docielila to typickými pohybmi a rečou tela, ktoré tvoria perfektný súlad s hudbou. Nejde o tanec, ale o pohyby pripomínajúce scénické ilustrovanie daného charakteru a pocitu. Potenciál šikmej plochy herci využívajú aj v metaforickom význame – herci sa popri Hekube šmýkajú po šikmine dolu tvárou a odkazujú tak na nespočetné obete vojny. 

 

Hekuba, foto: Braňo Konečný

 

       Inscenácia je pozoruhodná najmä netypickou prácou s textom. Marina Carr hru buduje ako sled prehovorov, v ktorých postavy o sebe rozprávajú v tretej osobe a zároveň vystupujú v role rozprávača. Počas dialógov, aj napriek prítomnosti dotyčnej postavy, rozprávajú za ňu. Navzdory nekonvenčnej práci s textom je jeho podanie zrozumiteľné a jednoznačné. Každý herec koná ako jednotlivec. Nereagujú na seba navzájom a ani medzi nimi neprebieha žiaden haptický kontakt. Celé svoje konanie a najmä ostré pohľady sústreďujú výhradne na divákov, čo spôsobuje nepokoj. Obdivuhodný a neobvyklý je aj prístup režiséra Lukáša Brutovskéhok princípom režisérskej tradície. Herci dokážu zaujať iba svojim stoickým prejavom, keďže počas monológov stoja na mieste, minimálne gestikulujú a nemôžu si dopomôcť ani rekvizitami. Herci sa dokázali vcítiť do svojej postavy a prejavili to počas celého predstavenia.

        Lucia Jašková stvárnila Hekubu civilne a nesilene. Predstaviteľka sa neuchyľovala k zbytočnému zveličovaniu a afektovanosti. Vo vypätých situáciách robí trhané pohyby hlavou ako znak úzkosti. Ján Dobrík ako kráľ Itaky Odyseus predostiera vážnu a dôstojnú tvár vládcu vďaka zvučnému a pokojnému hlasu. Tomáš Mischura predstavuje zraniteľného kráľa Trákie Polymestra, ktorý je ochotný urobiť čokoľvek pre záchranu svojich synov. Ukazuje nám citlivú, ale zároveň i ochranársku stránku muža. Obaja herci sa perfektne prejavili aj v pohybe. Sú to najmä oni, ktorí počas predstavenia pohybovo dominujú. Každý ich pohyb je precítený, presný a zapadá do rytmu hudby. Nepriateľom Hekuby je achájsky kráľ Agamemnon, výborne stvárnený Marekom Geišbergom. Jeho špecifická farba hlasu a spôsob, akým s ním pracoval, vnášali do postavy nadradenosť, napätie a autoritu. K uveriteľnosti mu dopomáhal aj jeho ťažký, ale dôstojný pohyb a reč tela. Barbora Palčíková ako najmladšia Hekubina dcéra Polyxena do prednesu vniesla výstižný tón detskej naivity a nevinnosti. Mikina s kapucňou, ktorá tvorila dôležitú časť jej kostýmu, využívala metaforicky ako svoj úkryt a útočisko, čo prispievalo k dôveryhodnosti stvárnenia dieťaťa. 

        Kostýmová výtvarníčka Markéta Sládečková sa rozhodla pristúpiť k návrhu kostýmov moderne. Herci majú oblečený súčasný odev, ktorý odkazuje na aktuálnosť témy. Kostýmy sú prevažne civilné a súčasné, ale miestami nesú znaky vojenskej uniformy. Napriek súčasnému imidžu inscenácie majú niektoré postavy doplnok odkazujúci na staroveké obdobie a antiku, ako napríklad Kasandrine (Zuzana Rohoňová) hrubé, helénske náramky.

        Inscenácia Hekuby nastavuje zrkadlo spoločnosti najmä teraz, počas vojny, ktorá sa deje len pár kilometrov od našich hraníc. Stále sme obklopení informáciami o vojne na Ukrajine, o utrpení detí a nevinných ľudí, ktorí si boje nevyžiadali a nechceli ich. Počas sledovania predstavenia sa mi v hlave neprestajne vynárala otázka: Kam sme sa ako civilizácia posunuli?

 

 

 

Autorka: Naďa Mikšíková, Divadelné štúdiá na Divadelnej fakulte Vysokej škole múzických umení v Bratislave

Foto: Braňo Konečný

A
A
A
.