Festival Nová Dráma/New Drama je za nami – v sprievodnom programe sa predstavili i viacerí dramatici zo sveta

/19. 5. 2025/ Festival súčasnej drámy Nová dráma/New Drama 2025, ktorý sa v Bratislave začal v pondelok 12. mája a trval do soboty 16. mája, predstavil domácemu publiku viacerých autorov súčasnej svetovej drámy.

Festivalovému publiku sa v pondelok počas slávnostného otvorenia na javisku Štúdia Slovenského národného divadla prihovorila írska dramatička a patrónka festivalu Marina Carr: „Môj otec bol dramatik. Mama písala poéziu po írsky. Takže písanie pre mňa bolo vždy prirodzenou reakciou na to, čo vlastne znamená tá záhadná vec, ktorú voláme ,život. Je naším výsostným právom, alebo si to aspoň myslíme, že sa môžeme prirodzene vyjadrovať, prirodzene myslieť, prirodzene vnímať svet okolo nás a preciťovať to, čo sa deje v našom vnútri. Čo sa deje v našich srdciach, našich dušiach, a tým aj, čo sa deje v srdci a duši sveta,“ uviedla v osobnej úvahe o tvorbe i otázkach o svete, porozumení a ľudskosti. „Aké úžasné slovo. Duša. Dosť málo ho dnes používame. Gréci tomu hovorili psyché. Čo našu psyché tak zranilo, našu ľudskú dušu, až tak, že si navzájom nedáme pokoj? Kde má korene tá naša vôľa podrobiť si druhých? Tá túžba po krvi? Tá nenásytnosť a túžba mať viac, ako je náš spravodlivý podiel? Vyzerá to tak, že my, obyčajní smrteľníci, si nesieme strašnú ranu na duši, ranu, na ktorej vyliečenie nemáme prostriedky, odvahu ani múdrosť. Aké hrôzy nás prenasledujú, že si nedokážeme sadnúť a správať sa k sebe s bratským a sesterským porozumením a láskavosťou?“ pýtala sa počas príhovoru. Celý text je zverejnený na stránke novadrama.sk v sekcii Aktuality a vo festivalových novinách. 

Marina Carr, foto T. Géci

 Marina Carr počas otvorenia festivalu Nová dráma/New Drama 2025 v Štúdiu SND, foto: Tibor Géci

 

Počas svojej utorkovej masterclass v Štúdiu 12 následne divákom i diváčkam patrónka 21. ročníka festivalu Marina Carr priblížila viaceré východiská vlastnej dramatickej tvorby. Tá zahŕňa viac ako dvadsať divadelných hier, z ktorých mnohé zažili úspech nielen na domácich javiskách, ale aj v širokom zahraničí a dočkali sa prekladov do mnohých svetových jazykov. 

Masterclass v Štúdiu 12, foto Tibor Géci

Masterclass s M. Carr v Štúdiu 12, foto: T. Géci

Rozhovor s Marinou Carr a diskusiu počas masterclass viedla Alexandra Rychtarčíková, šéfredaktorka e-časopisu kød – konkrétne ø divadle a členka tohtoročnej dramaturgickej rady. Podľa A. Rychtarčíkovej masterclass írskej dramatičky priniesla veľmi inšpiratívny vhľad do jej tvorivej práce, ako aj do jej vnímania antického mýtu a divadla. Už v príhovore Mariny Carr ako patrónky 21. ročníka festivalu Nová dráma/New Drama odznela narážka na opakovanie sa dejín a na ľudské deštruktívne túžby po moci. Aj tieto problémy reflektuje Marina Carr vo svojej tvorbe, vychádzajúc, okrem iných inšpiračných zdrojov a spoločenských podnetov, aj z antickej mytológie. Publikum si mohlo vypočuť jej interpretáciu jedinej zachovanej starogréckej trilógie – Aischylovej Oresteie. Je fascinujúce a zároveň zarážajúce, aké aktuálne sú dnes tieto staroveké príbehy. O ich nadčasovosti a archetypálnosti svedčí aj jej hra Dievča na oltári, z ktorej publiku čítala ukážky. Bolo nanajvýš zaujímavé, ako dané úryvky konfrontovala s prvou časťou Oresteie, najmä s ohľadom na vnímanie a postavenie ženy vtedy a dnes. Marina Carr je dnes jednou z najúspešnejších svetových dramatičiek a jej hry sa uvádzajú po celom svete." 

Slovenskí čitatelia sa môžu s jej dielom zoznámiť vďaka novému prekladu jej troch hier v antológii Láska a lúčenie. Divadelné hry, ktorú vydal pri tejto výnimočnej príležitosti Divadelný ústav. 

Marina Carr na festivale Nová dráma, foto Tibor Géci

Marina Carr (vpravo) počas masterclass na festivale Nová dráma/New Drama 2025 v rozhovore s Alexandrou Rychtarčíkovou, foto: T. Géci

 

Podujatie Focus Gruzínsko

V ďalšom zo sprievodných podujatí Focus Gruzínsko sa predstavili aj dramatici Laša BugadzeData Tavadze. Ich hry vyšli knižne v antológii Gruzínska dráma, ktorú nedávno vydal Divadelný ústav. 

Podľa vedúcej Centra edičnej činnosti v Divadelnom ústave Andrey Domeovej podujatie venované reflexii súčasnej gruzínskej drámy poukázalo na pozoruhodnú vitalitu a inovatívny potenciál tamojšieho divadelného umenia: „Prítomnosť významných dramatikov prispela k celkovému obohateniu poznatkov o divadelnej kultúre krajiny, ktorú u nás poznáme v podstate minimálne. Nová publikácia Divadelného ústavu si kládla za cieľ reflektovať moderné dramatické a dramaturgické formy, s ambíciou poukázať na progresívny charakter súčasnej gruzínskej dramatiky a osobné výpovede dramatikov, ktorí patria k najvýznamnejším divadelníkom v krajine, obohatili diskusiu o knihe a prispeli k objasneniu motivácií postáv i spoločenského kontextu hier. Autori Data Tavadze a Laša Bugadze predstavili vybrané dramatické texty a načrtli svoje umelecké smerovanie. Bolo podnetné sledovať, ako artikulovali nielen svoje metodologické prístupy, ale aj širší kontext hier obsiahnutých v predstavovanej antológii. Ich explikácia umožnila hlbšie porozumenie zložitosti a významových vrstiev ich dramatických výpovedí. Hry ako Hlad a Búrka sa priamo zaoberajú relevantnými spoločenskými otázkami, čím demonštrujú angažovanosť autorov v aktuálnom dianí. Medzitým sa situácia v ich krajine vyostrila. Osobitne silný dojem zanechali emotívne svedectvá autorov o nebezpečenstvách, ktorým čelia v súčasnom Gruzínsku a ktoré sa bytostne dotýkajú ich samotných či členov divadiel. Tieto osobné skúsenosti, ktoré predstavil Data Tavadze, vliali do podujatia naliehavý a hlboko rezonujúci rozmer.“

Dramatici Data Tavadze (vľavo) a Laša Bugadze na podujatí Focus Gruzínsko, foto: Tibor Géci

Data Tavadze (vľavo) a Laša Bugadze na podujatí Focus Gruzínsko počas festivalu Nová dráma/New Drama 2025, foto: Tibor Géci

 

Prezentácia knižnej publikácie bola spojená s inscenovaným čítaním hier dramatikov: „Významným obohatením boli scénické čítania hier vo výbornom podaní Zuzany Kyzekovej a Matúša Krátkeho, pod režijným vedením Adriany Totikovej, ktorá zároveň moderovala podujatie a viedla rozhovor s dramatikmi,“ hodnotí A. Domeová.

Focus Gruzínsko, foto Tibor Géci

Focus Gruzínsko v Štúdiu 12 počas festivalu Nová dráma/New Drama 2025 a inscenované čítanie hier dramatikov, foto: Tibor Géci

 

V ďalšej časti podujatia významná divadelná a filmová kritička Lela Očiauri, ktorá je tiež členkou tohtoročnej poroty festivalu, poskytla prehľad o súčasnom stave gruzínskeho divadla a drámy. „Jej erudovaná a komplexná analýza postihla mnohé významné aspekty vývoja tamojšej divadelnej scény. Takisto pripomenula, ako je súčasné divadlo v Gruzínsku, podobne ako celá krajina, hlboko ponorené do vlny protestov. Tento kontext spoločenského nepokoja v súčasnosti ovplyvňuje tvorbu a recepciu gruzínskeho umenia," dodala A. Domeová.

Sme radi, že sme mohli privítať kolegov z Gruzínska a zdieľať s nimi ich príbehy, ktoré sú v tejto chvíli prepojené s politickou situáciou v ich krajine. Pre obe strany je to dôležité partnerstvo a súdržnosť,“ zhodnotila i riaditeľka festivalu Vladislava Fekete. 

 

 

Lela Očiauri na festivale Nová dráma/New Drama 2025, foto: Tibor Géci

Profesorka Lela Očiauri počas svojej prednášky na festivale Nová dráma/New Drama 2025, foto: Tibor Géci

 

 

Štvrtkový program priniesol medzinárodnú konferenciu o umelej inteligencii v scénickom umení. „Hoci sa to nezdá, ale aj slovenské divadlá už pracujú s umelou inteligenciou. Preto sme sa rozhodli otvoriť túto tému a oslovili sme hostí, ktorí s umelou inteligenciou dlhodobo pracujú ako praktici, alebo sa jej venujú z právneho hľadiska. V úvode sa predstavil Juraj Čorba, ktorý okrem iného pripravoval zákon o umelej inteligencii pre Európsku úniu, vynikajúca írska multižánrová režisérka Jo Mangan zase vo svojich produkciách pravidelne využíva rozšírenú realitu (XR) a z Čiech prišli predstaviť prvý projekt na svete, kde hru písala umelá inteligencia,“ vymenúva vedúca Centra výskumu divadla v Divadelnom ústave Dária F. Fehérová. Dopĺňa tiež informáciu o diskusnej časti: „Slovenskú časť programu reprezentovala diskusia o ukotvení AI v autorskom práve, ale aj o využití AI v slovenskej praxi. Tanečná dvojica AΦE v performatívnej prednáške predstavila svoj projekt o Lilith, svojom virtuálnom potomkovi, ktorého vznik bol inšpirovaný osobnou stratou a skúmaním našej smrteľnosti, emócií, a to všetko v spojení s technológiami.“

 

Festivalový program pokračoval v piatok a sobotu

V piatok o 14.00 hod. sa na podujatí Nová dráma – Nové impulzy s podtitulom Sezóny divadelných dialógov predstavila aj rakúska režisérka Anna Luca Krassnigg. Rozhovor s ňou viedol profesor Octavian Saiu, zakladateľ a prezident siete IATL (medzinárodnej asociácie divadelných lídrov).

V hlavnom festivalovom programe sa od pondelka do piatka predstavili divadlá s inscenáciami nominovanými na Grand Prix: Slovenské komorné divadlo Martin, Činohra Slovenského národného divadla, Uhol_92, Slzy Janka Borodáča, Peter Mazalán, Batyskaf, Divadlo Na Peróne i Mestské divadlo Žilina. V sobotňajšej diskusii s dramaturgickou radou festivalu sa o nomináciách mohla verejnosť dozvedieť viac. 

Diskusia s dramaturgickou radou

Zľava: Martina Havierová viedla diskusiu s dramaturgickou radou v zložení Alexandra Rychtarčíková, Karol Mišovic a Ivana Topitkalová, foto: T. Géci

Víťaznú inscenáciu vyberala medzinárodná porota v zložení: gruzínska teatrologička Lela Očiauri, poľská kritička Dorota Buchwald a Octavian Saiu, rumunský teatrológ a kultúrny mediátor pôsobiaci aj v Hongkongu. 

Na sobotňajšom záverečnom vyhodnotení 21. ročníka festivalu súčasnej drámy Nová dráma/New Drama 2025 bodovala Činohra Slovenského národného divadla. Grand Prix si odniesla za inscenáciu Pes na ceste. Za túto inscenáciu SND dostalo aj Cenu bratislavského diváka. Ďalšie ocenenie získalo za inscenáciu Tatarka. Všetky divadlá a tvorivé tímy účinkujúce v hlavnom programe tento rok získali i Zvláštnu cenu poroty, a to za vieru v silu divadla. Počas slávnostného večera boli rozdané i ocenenia súťaže DRÁMA 2024. Kompletné výsledky sú zverejnené na nasledujúcom ODKAZE.

Porota festivalu Nová dráma/New Drama 2025

Porota festivalu Nová dráma/New Drama 2025: (zľava) Dorota Buchwald, Lela Očiauri a Octavian Saiu, foto: Tibor Géci

Verejnosť si počas festivalu v sprievodnom programe mohla pozrieť aj inscenované čítanie finálových textov súťaže DRÁMA 2024 v réžii Jakuba Matejčíka na sobotňajšom podujatí Trojboj v Modrom salóne SND. V inscenovanom čítaní účinkovali Dávid Selecký, Mário Houdek, Jerguš Horváth a Adriána Moravčíková. Podujatie prenieslo na javisko úryvky textov Lenky Čepkovej, Michala Beleja a Jána Mičucha. 

Inscenované čítanie Trojboj

Inscenované čítanie Trojboj v Modrom salóne SND, foto: Tibor Géci

Tím festivalu Nová dráma/New Drama 2025 ďakuje partnerským divadelným priestorom: Slovenské národné divadlo, P*AKT – Kultúrne centrum, DK Zrkadlový háj, A4 – Priestor súčasnej kultúry a partnerom festivaluHAUERLAND.SKKVETINÁREŇ.SKSLOVENSKÝ FILMOVÝ ÚSTAVDRAMOX / VÍNO ŠMELKO.

Poďakovanie patrí aj tohtoročným mediálnym partneromRÁDIO DEVÍNTASRPRAVDAPLAN.ARTIN.BABRATISLAVSKÉ NOVINYART & HISTORY MAGAZINEKøD – KONKRÉTNE ø DIVADLEGREGI.NETCITYLIFE.SK.

partneri

A
A
A
.