Publikácie Divadelného ústavu

DIVADLO A TELESNOSŤ

Colette Conroy

Detail publikácie

Vydavateľ
Divadelný ústav, Bratislava
Edícia
Teória v pohybe
Rok vydania
2017
Počet strán
112
Rozmer
137 x 235 mm, brožovaná väzba
Jazyk
SK
ISBN
978-80-8190-029-7
Cena
ukončený predaj

Čo máme na mysli, keď hovoríme o telách v divadle? A ako ovplyvňuje divadlo spôsob nášho premýšľania o ľudskom tele? Telá sú životne dôležitou súčasťou divadelnej produkcie i spôsobu, akým túto produkciu vníma obecenstvo. Telo však nie je len fyzické, je aj konceptuálne. Publikácia Divadlo & telesnosť vychádza z mnohých príkladov súčasného divadelného umenia a prináša provokatívne východisko pre chápanie prekvapivo komplexného vzťahu medzi divadlom a telesnosťou. Hutným a zrozumiteľným spôsobom odhaľuje napätia medzi telesnosťou, konkrétnymi telami, jazykom, zobrazovaním a pohybom v divadle. „Táto kniha presne odhaľuje, ako dnes uvažujeme o tele.“ Marina Abramović.

Edíciu Divadlo & tvorí rozsiahly rad útlych knižiek, ktoré postihujú premenlivú interdisciplinárnu energiu divadla a performancie. Každá z nich sa zaoberá súvislosťami medzi divadlom a konkrétnym aspektom v širšom kontexte, pričom nastoľuje otázky, ako môže divadlo objasňovať svet a ako by svet mohol objasňovať divadlo. Každú túto knihu napísala významná osobnosť z oblasti divadelnej vedy, ktorá zároveň vyniká v oblasti kritického myslenia v danej disciplíne.

Colette Conroy prednáša teóriu drámy na Royal Holloway na Londýnskej univerzite. Je editorkou výskumnej časti monotematického čísla časopisu Drama Education s témou Znevýhodnenie: Tvorivé napätia v aplikovanom divadle. Je autorkou viacerých článkov a štúdií na tému znevýhodnenia v súvislosti s performanciou, ako aj spolueditorkou medzinárodného časopisu RiDE: The Journal of Applied Theatre and Performance, ktorý sa venuje aplikovanému divadlu a performancii. V súčasnosti sa venuje výskumu kultúrnej pamäte a zostavuje publikáciu o J. Rancièrovi a výskume performancie.

Jana Juráňová je spisovateľka, prekladateľka a redaktorka. Je autorkou vyše desiatky prozaických kníh a viacerých divadelných hier. Do slovenského jazyka preložila o. i. knihy Judith Butler, Virginie Woolf, Judith Lewis Herman, Margaret Atwood. Za preklad knihy Dragana Klaića Ako reštartovať divadlo dostala Cenu Mateja Bela. Je spoluzakladateľkou feministického vzdelávacieho a publikačného projektu ASPEKT, v ktorom pôsobí dodnes. 

Úryvok z knihy

Kto môže hrať koho? V hre Dobro našej krajiny je už samotné obsadenie zvýraznené metadivadelným spôsobom. Herectvo sa tu chápe ako vzdelávací akt: budovanie kultúry je pre kolóniu dôležité. Akt hovorenia mení herca alebo herečku. Ide o transformatívnu vlastnosť, pretože hra ponúka spôsob, ako usporiadať nepoddajné, nezdisciplinované telá tak, aby nadobudli spoločný cieľ alebo rovnakú kultúru.

Späť na všetky publikácie
A
A
A
.