Publikácie Divadelného ústavu
PERFORMANCIA: TEÓRIE, PRAKTIKY, RITUÁLY
Richard Schechner


Detail publikácie
Zbierka esejí Richarda Schechnera, profesora na New Yorskej univerzite, objaviteľa a tvorcu novej akademickej disciplíny – performatívne štúdiá prináša historicky nové pojmy, idey a názory na divadelnú tvorbu. Režisér „škandalózneho“ Dionysus in 69, Višňového sadu v Indii a Hamleta v Číne, ktorého kritika hneď od začiatku divadelnej kariéry koncom šesťdesiatych rokov 20. storočia označovala ako enfant terrible akademického sveta, je radikálny pokračovateľ tradície slávnych divadelných pedagógov a tvorcov od Stanislavského cez Brechta až ku Grotowskému. Svoje myslenie o divadle postuluje v praxi, ale aj teoretickou tvorbou. Jeho dielo preložili do 14 jazykov a pre toto prvé slovenské vydanie sám zostavil poradie svojich esejí. Sú datované od sedemdesiatych rokov 20. storočia, posledné napísal v tomto tisícročí a dotýka sa v nich najaktuálnejších tém, napríklad teroristických útokov v USA.
Do slovenského jazyka preložili Zuzana Vajdičková a Veronika Kolejáková.
Úryvok z knihy
Beloová uvádza, že „prítomnosť veľkého počtu ľudí mala zaručiť, aby sa správanie človeka v tranze nevymklo spod kontroly. Spomína, ako raz muž, ktorý hral prasa, ušiel z dvora. Chytili ho až na druhý deň ráno. „Dovtedy stihol vyplieniť záhrady, pošliapať a pojesť úrodu, čo uškodilo osade. Ako prasa tiež pojedol veľa výkalov, na ktoré narazil na cestách, čo zas uškodilo jemu“ (Beloová, 1960, s. 202). Podľa Beloovej je tento opis „prekvapivo presvedčivý“ a je to aj môj názor. Svedčí o tom, že tranzová performancia je akýmsi charakterovým herectvom: byť posadnutý iným = stať sa iným. Podľa Eliadeho bývajú aj šamani často posadnutí zvieratami.