Publikácie Divadelného ústavu

SME DIVADELNÍCI.

Divadelný román v štyroch dejstvách s prológom a epilógom

Juraj Šebesta

Detail publikácie

Vydavateľ
Divadelný ústav, Bratislava
Edícia
Edukácia – divadlo – umenie
Rok vydania
2024
Počet strán
488
Rozmer
176 x 250 mm, brožovaná väzba
Jazyk
slovenský jazyk
ISBN
978-80-8190-118-8
Cena
25,00 €


Juraj Šebesta získal Prémiu Literárneho fondu za rok 2024, 

za pôvodnú literárnu tvorbu v kategórii literatúra pre deti a mládež, za dielo Sme divadelníci. Divadelný román v štyroch dejstvách s prológom a epilógom

 

Román o divadle pre tínedžerov 

Prvé dejiny slovenského divadla pre mládež vo forme románu

 

Autor Juraj Šebesta spolu s prierezom svetových, no najmä slovenských divadelných dejín, prináša témy ako súčasná mládež, láska, vzťahy v škole, rodinné väzby, hľadanie vlastnej identity. Divadlo sa v románe javí takmer ako všemocné médium, ktoré mladým ľuďom pomáha lepšie spoznať samých seba, orientovať sa vo vzťahoch a zároveň je to nový a podmanivý spôsob, ako si nájsť svoje miesto v komplikovanom svete. 

Mozaika obrazov zo života tínedžerov je pri každej postave prepojená s konkrétnou divadelnou profesiou, ktorú mladí pre seba objavujú. 

Lauru, Lindu, Mirku a Vandu, Daniela, Alana, Andreja a Kamila spája stredná škola, inovatívny profesor – inšpirátor a príprava divadelných predstavení, ktoré im zmenia život. 

 

Autor Juraj Šebesta o svojej knihe:

Learning by doing   

Román vychádza z princípu zážitkového učenia alebo učenia sa praxou. Obetavý profesor nadchne svoju triedu gymnazistov pre divadlo, sám ich o slovenskom divadle učí a vedie k tomu, aby inscenovali niektoré pôvodné hry – v rámci školy i zábavy. Študenti sa o divadle dozvedajú veľa nielen z výkladov a diskusií, ale aj tým, že sami divadlo robia. Účinkuje či zapája sa celá trieda, produkcie teda majú aj charakter školského divadla, no iniciatívu hneď od začiatku preberá užšia skupinka tvorivého študenstva, z ktorých si všetci v divadle objavia to svoje. Toto jadro budúceho súboru má hlavnú zásluhu na výslednej podobe inscenácií.

 

Sebavedomá mládež s otvorenou mysľou

Počas niečo vyše školského roka sa vedomosti študentov rozširujú, tvorba súboru sa vyvíja – od parodických scénok, možnej podoby vzniku antickej komédie, cez stredoveké hry a slávnosti na námestí až po odvážne interpretácie hier Juraja Lániho, Jonáša Záborského a Petra Karvaša, inscenované v netradičnom prostredí. Mládež sa spontánne umením vyjadruje k súčasnosti. Vďaka Profesorovi študenti nadobúdajú vzťah k divadlu, k vlastnej kultúre a histórii, a nie sú im ľahostajné ani veci verejné. 

 

Postavy a divadelné profesie alebo otázniky nad budúcnosťou

Komu je v osemnástich jasné, čím presne chce byť, čo a kde by robil najradšej a celý život? 

Podarí sa študentom realizovať svoje sny a plány? 

Každý z nich reprezentuje jednu z divadelných profesií: réžiu, dramaturgiu, výpravu, teda scénografiu a kostýmy, herectvo, ale aj svetelný a zvukový dizajn, scénickú hudbu, divadelnú publicistiku či manažment. Niektoré postavy zvládajú profesií viac, ako to už v praxi býva. Zároveň Profesor oboznamuje študentov s prácou divadelných historikov či kritikov, sám zosobňuje divadelnú pedagogiku. 

 

Utopické predstavy o strednej škole? 

Román nie je určený len stredoškolským študentom či všeobecne staršej mládeži. Chceli by sme osloviť aj dospelých, či už rodičov študentov, záujemcov o divadlo bez ohľadu na vek, ale aj pedagógov, ktorí sa ním prípadne môžu inšpirovať. V tomto zmysle je román utópiou, na našich stredných školách by v súčasnosti sotva mohol mať pedagóg toľko priestoru pre tému divadla. No aj táto utopická predstava chce byť provokujúcim príspevkom do diskusie o vyučovaní na stredných školách, o ich zmysle pre našu spoločnosť. Jej ďalší rozvoj sa nezaobíde bez kvalitného vzdelávania. 

Vedeli to už starovekí filozofi, aj taký Diogenes zo Sinópé, ktorý žil v Aténach na trhu v sude, no nebol to iba tento marketing, vďaka ktorému sa zapísal do histórie. 

Tvrdil, že kvalitné vzdelanie mládeže je základom rozvoja každého štátu. A tomu by malo zodpovedať aj postavenie a ohodnotenie pedagógov. 

     

Kompletný zoznam použitej a odporúčanej literatúry je v úvode knihy, pod QR kódom. Zoznam je rozsiahly, no obsahuje tituly, ktoré môžu zásadne ovplyvniť rozhodnutie mladých ľudí – stať sa divadelníkmi. Alebo manažérov či podnikateľov, aby sa rozhodli žiť pre divadlo... a prípadne ho finančne podporiť. 

 

Táto kniha je predovšetkým románovým pokusom priblížiť naše divadlo mládeži tak, aby získala k nemu vzťah a navštevovala ho. 

 

Zaujímavý a pútavý grafický dizajn Evy Péč Brezinovej obohacujú ilustrácie študentiek a študentov vyššieho odborného štúdia ŠKOLY DIZAJNU – Súkromnej školy umeleckého priemyslu Bohumila Baču v Bratislave.

 

Recenzentky: doc. Mgr. art. Zdenka Pašuthová, ArtD., Mgr. Zuzana Michalovičová, PhD.

 

Chceli by ste si prečítať knižnú ukážku? Nájdete ju na stránke e-časopisu kød – konkrétne ø divadle na nasledujúcom odkaze: Juraj Šebesta: Sme divadelníci

kød – konkrétne ø divadle

 

Odkaz na články: 

Nový Divadelný román je o mladých a pre mladých. Aké dobrodružstvá v ňom zažijú? - Divadlo - Kultúra - Pravda

Knižný tip: nový román Juraja Šebestu Sme divadelníci - Art and History Magazine

Recenzia: Kniha Juraja Šebestu nie je len pre divadelníkov a pedagógov, ale najmä pre mladých - 24hod.sk

 

 

Odkaz na rozhovory: 

Ars litera - Rozhlasový archív STVR

Juraj Šebesta - divadelný vedec (14.1.2025 13:05) - Hosť Rádia Slovensko | Podcast on Spotify

Juraj Šebesta napísal román o dejinách divadla - Kultúrny denník - Rádio Devín - STVR

Rádio Regina Západ

 

 

Úryvok z knihy

Alan rozmýšľal, v čom všetkom nachádzame divadlo. Profesorove príklady ho zaujali, môže k nim pridať roly, ktoré hráme. Rolu učiteľa a rolu žiaka. Rolu triedneho šaša, čo zvyčajne predvádza Andrej. Minulý rok sa kamarátili viac, vie, že Andrej nie je len šašo, ale zjavne ho baví ním byť. Teda hrá.

Späť na všetky publikácie
A
A
A
.