Publikácie Divadelného ústavu
DIVADLO A TRIDSAŤ ROKOV SAMOSTATNEJ SLOVENSKEJ REPUBLIKY
Zborník príspevkov z konferencie
Kolektív autorov a autoriek
Publication detail
Zborník príspevkov z konferencie Divadlo a tridsať rokov samostatnej Slovenskej republiky – Ako sme sa hľadali, ktorá sa konala 15. a 16. novembra 2023 v Divadelnom ústave.
Autorom úvodu nazvanom Nejubilejné poznámky je historik Ivan Kamenec. Okrem iného v ňom píše: „Možno, že je to paradox, no zatiaľ viac informácií o okolnostiach a súvislostiach vzniku dnešnej Slovenskej republiky prináša nie odborná historická spisba, ale memoárová literatúra, individuálne spomienky (hoci nie vždy vierohodné) aktívnych alebo iba pasívnych súčasníkov daných udalostí. Dôležitým, hoci historikmi dosť zanedbávaným alebo podceneným prameňom sú aj umelecké diela spisovateľov, filmárov, divadelníkov. Pravdaže, v takýchto prípadoch treba rešpektovať prípustnú mieru umeleckej licencie a tolerancie, ktorá nám historikom niekedy chýba. Nemožno totiž požadovať od umeleckého diela, aby opakovalo či nahrádzalo odbornú historickú publikáciu ani učebnicu dejepisu. Je to úplne iný literárny žáner so svojím špecifickým, no mimoriadne dôležitým poslaním, ktorý viditeľne prevyšuje vplyv odbornej historiografie na širšiu verejnosť.“
Teatrológovia a teatrologičky, kultúrne manažérky a riaditeľky inštitúcií vo svojich príspevkoch poukazujú na realitu vzťahu divadiel a zriaďovateľov. Iné príspevky zas na to, ako umelci reflektujú žitú realitu po roku 1993 a vyvíjajúci sa vzťah k národnej identite aj k bratskému českému národu. Zborník obsahuje jedinečné state o tvorbe divadiel (Divadlo Pôtoň Bátovce, Spišské divadlo v Spišskej Novej Vsi, Divadle Lab VŠMU) o festivaloch (Divadelná Nitra, Nová dráma/New Drama), ale aj o konkrétnych tvorcoch. O svojom divadelnom uvažovaní píšu aj súčasný slovenský režisér a režisérka.
Zoznam príspevkov v zborníku:
Ivan Kamenec: Nejubilejné poznámky
Mária Beňačková Rišková: Aj kultúrna politika potrebuje rituály (Stratégia kultúry
a kreatívneho priemyslu SR 2030 – apel)
Denis Farkaš – Jana Orlická: Kultúrna diplomacia Slovenskej republiky na ceste k 21. storočiu
Ľubica Krénová: Slovenské divadlo v roli vyslanca? Alebo nostalgia vyhasína
Vladislava Fekete: Festival ako kolektívna skúsenosť
Darina Kárová: Financovanie kultúry a kultúrna politika SR na príklade tridsaťročnej
histórie Medzinárodného festivalu Divadelná Nitra
Peter Himič: Kemu ce treba? (Slovenské divadlo v kontinuite nezáujmu)
Eva Kušnírová – Zuzana Slušná: Transformácia kultúrnych, umeleckých a estetických funkcií
Spišského divadla v období rokov 1993 až 2000
Iveta Škripková: Zriaďované divadlo: vec verejná? (Prípadová štúdia riadenia jedného bábkového divadla v procese tridsaťročnej demokratizácie kultúry na Slovensku)
Zdenka Pašuthová: Skúšky umením – skúšky umenia (Premeny inscenačnej tvorby Divadelného štúdia VŠMU a jeho následníckych scén po roku 1993)
Miroslav Ballay: Profesionálne divadlo na periférii (Intervencie Divadla Pôtoň na vidieku)
Júlia Rázusová: Medzi nezávislou scénou a kamennými divadlami
Elena Knopová: Klimáčkove apokalyptické anticipácie o Slovensku ako obraz o našej žitej realite
Rastislav Ballek: O druhom tele kráľa (Svätopluka)
Alžbeta Vakulová: Identita národa v ľudovom odeve a ľudový odev v divadelnom kostýme
Ed. Dária Fojtíková Fehérová
Recenzenti: prof. PhDr. Vladimír Štefko, CSc.; prof. PhDr. Soňa Šimková, CSc.
Návrh obálky, dizajn, zalomenie: Eva Péč Brezinová
Fotografia na obálke je z inscenácie Pomlčka (Divadlo Andreja Bagara v Nitre, 2023).
Autorom fotografie je Robert Tappert.
Book excerpt
Festivaly sú múdrou zmesou umenia, ľudí a príbehov. Festivaly vám umožňujú objaviť úžasných umelcov. Festivaly vás spájajú s rozličnými ľuďmi. Festivaly sú miestom, kde môžete zažiť neopakovateľné chvíle. Festivaly vytvárajú spomienky, na ktoré nikdy nezabudnete.
Asociácia európskych festivalov.