Aktuálne číslo

Tie roky osemdesiate v Štúdiu 12!

Diskusia s výraznými divadelnými osobnosťami o období na prahu demokracie. 

Už tretí diskusný večer, v ktorom sa vraciame k významným fenoménom či osobnostiam v rámci našej divadelnej histórie, sa uskutoční 15. októbra o 19.00 v Štúdiu 12. Tentoraz sa večer ponesie v znamení reflexie na roky pred pádom totalitného režimu – roky osemdesiate. Privítame Emíliu Vášáryovú – herečku, členku Činohry Slovenského národného divadla, ktorá v 80. rokoch spolupracovala s poprednými režisérmi a stvárnila ikonické divadelné postavy. Dramaturgičku a herečku Darinu Abrahámovú, pre ktorú je to obdobie jej prvých krokov do profesionálneho divadelného sveta. Dramatika a režiséra Viliama Klimáčka, ktorý opustil lekárske prostredie a v roku 1985 založil dnes už známe Divadlo GUnaGU. A v neposlednom rade Mateja Landla, ktorý ako začínajúci herec stvárnil napr. dnes už legendárneho Baala v Divadle Slovenského národného povstania v Martine (Slovenské komorné divadlo Martin). Neopomenieme ani režisérske osobnosti Jozefa Bednárika či Romana Poláka a ich inscenácie v nitrianskom i martinskom divadle. Večer povedie teatrologička Ľubica Krénová

Okrem reflexií a osobných spomienok sa budú premietať archívne ukážky i fotografie z významných inscenácií. 

Cyklus diskusií „Tie roky...“ vznikol pri príležitosti 100. výročia vzniku slovenského profesionálneho divadla, čím sa aj Štúdio 12 pripája k podujatiam v rámci Roku slovenského divadla. V októbri 2018 sme začali večerom „Tie roky šesťdesiate – Divadlo Lasicu a Satinského, Divadlo na korze“ s hosťami Milanom Lasicom, Martinom Hubom, Milanom Kňažkom, Ivetou Radičovou a Vladimírom Štefkom, v marci 2019 sme pokračovali diskusiou „Tie roky sedemdesiate – Divadlo pre deti a mládež v Trnave“ s hosťami Zuzanou Kronerovou, Mirkou Čibenkovou a Blahom Uhlárom. Všetky diskusie sú dostupné na Youtube kanále Štúdia 12 – https://bit.ly/2VaVdOz.

Vstup pre študentov je po preukázaní sa ISIC preukazom zdarma. 

 

Fond na podporu umenia vyčlenil pre slovenské divadlo štyri milióny eur

Fond na podporu umenia na základe priority stanovenej Ministerstvom kultúry SR na rok 2020 vyčlenil štyri milióny eur na podporu profesionálnych i ochotníckych divadiel, pričom prioritne podporí projekty týkajúce sa Roku slovenského divadla 2020.

Cieľom budúcoročného projektu je nielen oslava významných výročí, ako je napríklad 100. výročie založenia Slovenského národného divadla alebo 190. výročie vzniku ochotníckeho divadla na Slovensku, ale aj podpora slovenského divadla v jeho rozmanitosti.

Fond na podporu umenia na svojom webovom sídle (www.fpu.sk) zverejnil štruktúru podpornej činnosti na rok 2020, aj prvé výzvy na predkladanie žiadostí o finančnú podporu projektov neštátnych subjektov.

Viac informácií sa dozviete na webe www.fpu.sk.

 

Výzva na predkladanie edičných návrhov

Divadelný ústav vyzýva na predkladanie edičných návrhov na vydanie publikácií v kategóriách:
1. Pôvodná teatrologická publikácia – edície Slovenské divadlo, Osobnosti, Teória v pohybe
2. Prekladová teatrologická publikácia – edície Svetové divadlo, Svetová dráma – antológie, Nová dráma/New Drama, Vreckovky

Návrhy posielajte najneskôr do 30. októbra 2019

Oprávnení žiadatelia: absolventi VŠ umeleckých smerov, humanitných odborov (VŠMU, Bratislava, AU, Banská Bystrica, Filozofická fakulta UK, Filozofická fakulta UPJŠ, Filozofická fakulta UCM v Trnave, Filozofická fakulta TU, Filozofická fakulta UKF, Filozofická fakulta PU a podobne).

Viac informácií nájdete TU

 

Októbrové číslo časopisu kød – konkrétne o divadle je vizuálne

Októbrové číslo rekapituluje (ne)zabudnuté, ukazuje (ne)nové, zaoberá sa divadlom na javisku aj tým mimo neho. A navyše, kød má opäť peknú obálku. Vizuálna kultúra musí byť!

V čísle 8/2019 nájdete:

ø v rubrike na margo úvahy o zákonitostiach grafiky v divadle od Barbory Šajgalíkovej,

ø rozhovor s mladým dramatikom, hercom a náhodným režisérom Tomášom Dianiškom,

ø recenzie na inscenácie Fyzici (Činohra SND), Komúna (Divadlo ASTORKA Korzo ’90), Neviditeľní (BBD, Bratislava) a Drotár (DAB Nitra),

ø reportáže z festivalov Dream Factory Ostrava, Bábková Žilina, Kiosk,

ø extra rozhovor s naším najobľúbenejším grafikom Martinom Mistríkom,

ø v rubrike T/H/K podnetné zamyslenie sa nad filozofiou plagátov a ich performativitou od estetika Martina Maryšku,

ø krátko kriticky o inscenáciách Posun (Divadlo STOKA) a Hrad kniežaťa Modrofúza  (Peter Mazalán a Eva Šušková),

ø knižnú recenziu knihy Sone Šimkovej Divadlo prekračuje hranice,

ø glosu od Michaely Zakuťanskej o tom, či by divadlo malo prinášať šťastie,

ø a ďalšie krátke rubriky, ktoré oživujú kontexty nášho divadla... 

ø rubriku 2x2 s novými osobnosťami – Mariánom Amslerom, Petrom Čaneckým, Elenou Knopovou a Michaelou Paštekovou,

ø a krátke rubriky, ktoré vás motivujú tráviť čas v divadle a s divadlom.

 

Výstavy v októbri

Divadlo mnohých tvárí – 60 rokov štátnej opery v Banskej Bystrici

Vernisáž výstavy sa uskutoční 18. októbra 2019 o 17.45 hod. vo foyer Štátnej opery v Banskej Bystrici. Autorka výstavy Michaela Mojžišová, grafické spracovanie Mária Čorejová.

Štátna opera v Banskej Bystrici, najmladšia a najmenšia spomedzi troch slovenských operných scén, oslavuje tento rok šesťdesiate výročie založenia. Výstava ju predstavuje ako divadlo mnohých tvárí, spájajúce na svojom plagáte opery, operety, balety i ďalšie formy hudobno-dramatického umenia. Publikum priťahuje najmä ľahší žáner a populárny operný repertoár, kritika vysoko hodnotí objaviteľskú misiu divadla. Zároveň vyzdvihuje schopnosť banskobystrickej opery úspešne balansovať medzi diváckym dopytom a vysokými dramaturgickými ambíciami.

Viac o výstavách nájdete TU

 

 

 

 

 

Bratislava v pohybe

23. ročník Medzinárodného festivalu súčasného tanca Bratislava v pohybe prináša v tomto roku do hlavného mesta predstavenia, ktoré očaria spojením tanca, vizuálneho konceptu a hudby. Najväčšími hviezdami festivalu sú oceňovaný belgický choreograf Sidi Larbi Cherkaoui a talianska umelkyňa Chiara Bersani. Festival začal 1. októbra a potrvá do 25. októbra.

Viac o programe nájdete TU

 

A
A
A