Tlačiť
Marvin Carlson
Divadlo je krajšie ako vojna
Nemecká divadelná réžia v druhej polovici 20. storočia

 

Cenu Mateja Bela za umelecký a odborný preklad za rok 2016 získala Zuzana Vajdičková

 

Pocta Literárneho fondu za rok 2016 za vydanie diela

 

(Theatre Is More Beautiful Than War: German Stage Directing in the Late Twentieth Century)

 

Peter Stein

Peter Zadek

Claus Peymann

Frank Castorf

Andrea Brethová

Christoph Marthaler  a Annoa Viebrocková

Stefan Pucher

Thomas Ostermeier

Michael Thalheimer

 

Nemecké divadlo dosahuje posledných štyridsať rokov nepretržite takmer v každej inscenačnej oblasti úroveň, ktorá je v medzinárodnom meradle výnimočná. Práve tejto prekvitajúcej divadelnej kultúre vďačí Nemecko za pozoruhodne vysoký počet skvelých hercov, režisérov, scénografov a v nedávnych rokoch aj umelcov z oblastí video umenia a filmu. Dominantnou postavou však v týchto rokoch ostáva režisér. V podnetnej a poučnej knihe ponúka uznávaný divadelný historik Marvin Carlson podrobný rozbor umeleckej kariéry, pracovných postupov a najvýznamnejších inscenácií desiatich popredných režisérov tohto dôležitého obdobia nemeckého divadla.

Carlson sa najprv zaoberá význačnými predstaviteľmi novej generácie, ktorá sa vynorila na búrlivom konci 60. rokov (dodnes vplyvné osobnosti Peter Stein, Peter Zadek a Claus Peymann), pokračuje generáciou, ktorá sa objavila v 80. rokoch, a to najmä po zjednotení (Frank Castorf, Andrea Brethová a Christoph Marthaler s Annou Viebrockovou), a na záver sa venuje popredným režisérom, ktorých kariéra sa začala na prelome storočí (Stefan Pucher, Thomas Ostermeier a Michael Thalheimer). Poskytuje tiež informácie, inak ťažko dostupné anglojazyčnému čitateľovi, o mnohých popredných hercoch a dramatikoch, ako aj o scénografoch, vďaka ktorým – z veľkej časti práve pre ich spoluprácu na inscenáciách zmienených režisérov – sa druhá polovica minulého storočia stala zlatým vekom nemeckej scénografie.

V druhej polovici 20. storočia žiadna iná krajina nesplodila toľko významných divadelných režisérov ani ich do takej miery nezahrnula národnou úctou ako Nemecko. Čerpajúc z niekoľkých rokov pravidelných návštev festivalu Theatertreffen v Berlíne a ďalších nemeckých inscenácií, Carlson zaujme svojím podnetným a názorným výkladom o najplodnejšej a najnovátorskejšej divadelnej tradícii Európy najmä tých, ktorí sa venujú štúdiu divadla a novodobých nemeckých dejín a kultúry.

 

MARVIN CARLSON je profesorom na katedre divadla, komparatívnej literatúry a blízkovýchodných štúdií v Graduate Center City University v New Yorku.

Vo svojej výskumnej a pedagogickej činnosti zameriava na teóriu drámy a dejiny západoeurópskeho divadla a drámy, najmä 18., 19. a 20. storočia. Jeho knihy sú charakteristické vysokou erudovanosťou, podporenou dôkladným štúdiom prameňov, pričom aj pri ich interpretácii je Carlson vždy veľmi presný a výstižný. Napísal alebo zostavil početné publikácie, ako Places of Performance (Divadelné miesta), The Haunted Stage: The Theatre as Memory-Machine (Javisko duchov: divadlo ako pamäťový stroj), ktorá vyhrala cenu Joea A. Callawaya, a Speaking in Tongues: Languages at Play in the Theatre (Reč jazyka: hra jazykov v divadle).  K jeho profilovým publikáciám patria okrem iných Performance: A Critical Introduction, v ktorej sa zaoberá teóriou i historickým vývojom performancie, Voltaire and the Theatre of the Eighteenth Century či The Haunted Stage, kde skúma vzťah divadla a pamäti a odkrýva proces, ako pamäť diváka ovplyvňuje spôsob vnímania divadelného diela.

Dejiny divadelných teórií, jeho asi najznámejšia publikácia, ktorú vydal aj bratislavský Divadelný ústav v roku 2006 preložili do šiestich jazykov.

 

Publikáciu Divadlo je krajšie ako vojna. Nemecká divadelná réžia koncom 20. storočia prinášame v preklade Zuzany Vajdičkovej, držiteľky ceny Literárneho fondu za preklad.

 

Nemecké divadlo dosahuje posledných štyridsať rokov nepretržite takmer v každej inscenačnej oblasti úroveň, ktorá je v medzinárodnom meradle výnimočná. V tejto podnetnej a poučnej knihe ponúka uznávaný divadelný historik Marvin Carlson podrobný rozbor umeleckej kariéry, pracovných postupov a najvýznamnejších inscenácií desiatich popredných režisérov tohto významného obdobia nemeckého divadla.

Carlson sa najprv zaoberá význačnými predstaviteľmi novej generácie, ktorá sa vynorila na búrlivom konci 60. rokov (dodnes vplyvné osobnosti Peter Stein, Peter Zadek a Claus Peymann), pokračuje generáciou, ktorá sa objavila v 80. rokoch, a to najmä po zjednotení (Frank Castorf, Andrea Brethová a Christoph Marthaler s Annou Viebrockovou), a na záver sa venuje popredným režisérom, ktorých kariéra sa začala na prelome storočí (Stefan Pucher, Thomas Ostermeier a Michael Thalheimer).

„Táto najrozsiahlejšia a najpoučnejšia analýza súčasného nemeckého divadla dostupná v angličtine pokrýva tri generácie popredných divadelných režisérov od začiatku novej zlatej éry nemeckého divadla koncom 60. rokov až po inscenácie uvedené na berlínskom Theatertreffen v roku 2008. Carlsonov čitateľsky prístupný rozbor početných, starostlivo vybraných inscenácií ponúka nielen poučný výklad o rozmanitosti a novátorstve nemeckého divadla v tomto období, ale zároveň vyzdvihuje obrovskú prestíž a význam divadla ako jedinečnej inšpiratívnej formy sebareflexie v nemeckej kultúre. Nenahraditeľná štúdia pre každého, kto sa zaujíma o súčasné divadlo a jeho význam pre súčasné teórie.“

Erika Fischer-Lichte, autorka knihy Dejiny drámy. Epochy identity v divadle od antiky po súčasnosť

 

 

(1. vydanie)

Edícia Svetové divadlo

Z anglického originálu Theatre Is More Beautiful than War: German

Stage Directing in the Late Twentieth Century © University of Iowa

Press, 2009

preložila Zuzana Vajdičková

Copyright © 2010 by the University of Iowa Press,

www.uiowapress.org

Published by arrangement with the University of Iowa Press

Návrh obálky, dizajn a zalomenie Nora Nosterská

Fotografia na obálke Wiener Festwochen 2005: Schutz vor der Zukunft.

Réžia Christoph Marthaler, koncept Stefanie Carp, Markus Hinterhäuser.

Foto Dorothea Wimmer

Odborná redaktorka Martina Ulmanová

Jazykový redaktor Jozef Fabuš

Menný register a register umeleckých diel Martina Ulmanová

Bibliografická spolupráca Anna Zajacová


17,00 €

Ďalšie detaily:
Vydavateľ: Divadelný ústav , Bratislava
Edícia: Svetové divadlo
Rok vydania: 2016
Počet strán: 296
Rozmer: 165 x 235 mm, brožovaná väzba
Jazyk: slovenský
ISBN: 978-80-89369-96-6

Objednávka publikácie

Kontakt

IC Prospero
Jakubovo námestie 12, 813 57 Bratislava
prospero@theatre.sk, tel. 02 20487 405

Edičné oddelenie
Jakubovo námestie 12, 813 57 Bratislava                                             edicne@theatre.sk, tel. 02 20487 400

Výzva na predkladanie edičných návrhov

 



Novinky

Markus Thiel
Edita Gruberová
Spev je môj dar
viac o titule
Kolektív autorov
Dejiny slovenského divadla I.

viac o titule
Ján Jaborník
Historik, teoretik a kritik divadla

viac o titule
Christopher Balme
Úvod do divadelnej vedy

viac o titule
E-kniha Dráma 2017


viac o titule
Súčasná dráma a performatívny priestor: od textu k imerznému divadlu
Contemporary Drama and Performative Space: From Playwriting to Immersive Theatre

viac o titule

RSS FaceBook YouTUBE
mapa stránok | Prehlásenie o prístupnosti

© 2010 Divadelný ústav – Všetky práva vyhradené. Divadelný ústav je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry SR.