Tlačiť
Dea Loher
Hry

Prvý knižný výber divadelných hier uznávanej nemeckej dramatičky Dey Loher vydáva Divadelný ústav v spolupráci s Goetheho inštitútom v Bratislave. Zborník obsahuje divadelné hry Adam Geist, Medea na Manhattane, (Manhattan Medea), Nevina (Unschuld), Posledný oheň (Das letzte Feuer), Zlodeji (Diebe) v preklade Alexandry Andreasovej a Michala Hvoreckého.

„Ťažko nájsť Loherovej hru v ktorej by niekto niekoho nezabil, alebo v ktorej by niektorá z postáv nespáchala samovraždu. Niet pochýb o tom, že tragédia príde, že aspoň jeden hrdina bude musieť zomrieť, napriek vlastnej nevine. Nadobúdate silný pocit, že sa katastrofe nedá vyhnúť. Čítate však ďalej, až do konca, a dúfate, že ste sa mýlili, no cítite, že tragický koniec sa každým krokom približuje. A v závere hry zistíte, že to, čo ste po celý ten čas cítili, že sa stane, sa aj naozaj stalo. Napriek tomu čítate náruživo, vetu za vetou, lebo dočítať hru do konca predstavuje jediný spôsob, ako sa zbaviť neznesiteľnej tiesne. Pripomínajú vám tieto charakteristické črty Loherovej hier niečo? Dúfam, že áno. Pretože ich možno aplikovať aj na hry spred tisícročí, od skupiny Grékov ako Aischylos, Sofokles, Euripides. Ich hry zvykneme volať tragédie.

Dea Loher sa často vníma buď ako politická (samozrejme, nie v zmysle militantného postoja k ideológii) alebo historická dramatička. V určitom zmysle môžeme tvrdiť, že jej dramatika sedí obom porovnaniam. Napriek tomu si myslím, že existuje viac charakteristík, pre ktoré sa jej hry dajú nazývať tragickými. Občas sa však stane, že v nás niektorá scéna vzbudí úsmev či dokonca smiech.

Samozrejme, že kritici spomínajú dekonštrukciu a rekonštrukciu, prvky a štruktúry pripomínajúce Brechta, Heinera Müllera a iných, či postdramatické poetiky. Čo však udivuje a fascinuje zároveň, je organickosť takejto rôznorodosti výrazových významov. Spolu vytvárajú prekvapivú harmóniu. A táto zvláštna harmónia nie je charakteristická pre žiadneho iného autora, len pre Deu Loher. Prostá reč sa mení na niečo, čo sa môže zdať náhodné, neformálna poetickosť sa v určitom momente stáva čistou poéziou.

Každý z Loherovej použitých štylistických prostriedkov je dôležitý pre spoznávanie a opisovanie rôznych vrstiev jej/nášho sveta, očividne najbezvýznamnejšej existencii dodáva najvyššiu možnú mieru významnosti a prenáša všetkých tých zdanlivých  antihrdinov do heroickej dimenzie. Sú to antihrdinovia, v ktorých Dea Loher odhaľuje pravý opak: idealizmus, odvahu, mravnosť. Práve to môže byť základným zdrojom tragickosti v jej hrách. Pri absencii olympských bytostí, pri absencii Boha a osudu ako viditeľných mechanizmov nerobia hrdinské kvality svet lepším miestom pre život.

Práve naopak. Ľudstvo je súčtom osamelých jednotlivcov, ktorí sa zúfalo snažia dosiahnuť na toho druhého. Čím viac sa snažia, tým menej získavajú, a tým rýchlejšie sa rútia ku svojmu tragickému koncu. Občas má niektorý z nich šťastie, že zbadá vlka, pozrie mu do očí a dúfa, že vlk jeho ťažkosti vyrieši a zachráni ho. Uniká mu však význam divokého zvieraťa ako symbolu inštinktov, pocitov a prostého života. Teda to, čo chce od vlka, je donútiť kompetentných zmeniť takéto prostredie na rezerváciu. Na život chránený sebou samým. Zábranami, ktoré chránia ľudí pred nebezpečenstvom kontaminácie.“

(Victor Scoradet v štúdii Dea Loher)

 

 

 

 

Ukážka z knihy na nahliadnutie TU.

 




11,00 €

Ďalšie detaily:
Vydavateľ: Divadelný ústav, Bratislava
Edícia: Nová dráma / New Drama
Rok vydania: 2015
Počet strán: 384
Rozmer: 140 x 240 mm, brožovaná väzba
Jazyk: slovenský
ISBN: 978-80-89369-85-0

Objednávka publikácie

Kontakt

IC Prospero
Jakubovo námestie 12, 813 57 Bratislava
prospero@theatre.sk, tel. 02 20487 405

Edičné oddelenie
Jakubovo námestie 12, 813 57 Bratislava                                             edicne@theatre.sk, tel. 02 20487 400

Výzva na predkladanie edičných návrhov

 



Novinky

Markus Thiel
Edita Gruberová
Spev je môj dar
viac o titule
Kolektív autorov
Dejiny slovenského divadla I.

viac o titule
Ján Jaborník
Historik, teoretik a kritik divadla

viac o titule
Christopher Balme
Úvod do divadelnej vedy

viac o titule
E-kniha Dráma 2017


viac o titule
Súčasná dráma a performatívny priestor: od textu k imerznému divadlu
Contemporary Drama and Performative Space: From Playwriting to Immersive Theatre

viac o titule

RSS FaceBook YouTUBE
mapa stránok | Prehlásenie o prístupnosti

© 2010 Divadelný ústav – Všetky práva vyhradené. Divadelný ústav je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry SR.