Tlačiť

Navždy nás opustil Osvald Zahradník

17. 08. 2017

(16. 11. 1932 Veľký Bočkov, Zakarpatská Ukrajina – 16. 8. 2017 Bratislava)

Divadelný, rozhlasový a televízny dramatik a rozhlasový režisér

V roku 1957 absolvoval štúdium na Filozofickej fakulte Karlovej univerzity v Prahe. Bol dramaturgom Koncertnej agentúry v Prahe (1957 – 1961), režisérom Československého rozhlasu v Banskej Bystrici (1961 – 1971), redaktorom Československého rozhlasu v Bratislave (1971 – 1973), vedúcim Divadelného oddelenia Ministerstva kultúry SSR (1973 – 1976), hlavným dramaturgom a šéfom činohry SND (1976 – 1979), vedúcim tvorivého odboru Zväzu slovenských dramatických umelcov (1979 – 1987) a predsedom ZSDU (1987 – 1990).

Patrí medzi najvýznamnejších slovenských divadelných dramatikov v posledných dvadsiatich piatich rokoch 20. storočia. Preslávila ho najmä prvotina Sólo pre bicie (hodiny) (1972), ktorú v premiére uviedlo SND (1972) a zakrátko tento text obletel nielen všetky československé divadlá, ale dostal sa i za hranice. Jedna z najslávnejších inscenácií vznikla vo významnom ruskom divadle MCHAT (1973). V réžií Olega Jefremova v inscenácii hrali najvýznamnejší herci tohto divadla, pamätníci K. S. Stanislavského. Túto hru okrem MCHAT-u uviedli i ďalšie sovietske divadlá, hrali ju i v Poľsku, Bulharsku, vo vtedajšom východnom Nemecku, Fínsku, Moldavsku, Juhoslávií, Taliansku, Lotyšsku, Litve. Podobný osud mala aj hra Sonatína pre páva (1976), ktorá sa okrem československých divadiel inscenovala tiež v zahraničí. Postupne Osvald Zahradník prešiel z lyrickej mólovej tóniny do tóniny durovej, resp. grotesknej a tematicky sa obrátil do minulosti. S druhou svetovou vojnou, s odbojom proti nej, sa vyrovnával rôznorodou žánrovou pestrosťou – satiricky: Zurabája alebo Epitaf pre živého (1973); patetizujúco: Prekroč svoj tieň (1974), Čas do brieždenia (1984) a psychologickým ponorom do duší postáv prenasledovaných útrapami vojny v dráme Návraty (1977). V československých divadlách uviedli aj jeho hry Omyl chirurga Moresiniho (1982), Prelúdium v mol (1984), Post scriptum (1985), Polostrovy vianočné (1987). Pokusom o návrat k poetike Sóla pre bicie či Sonatíny pre páva je jeho hra zo začiatku 90. rokov 20. storočia Azyl (1997), ktorú po úprave pod zmeneným názvom Letenka do Milána uviedlo v roku 2001 Moskovské dramatické divadlo N. V. Gogoľa.

O. Zahradník napísal aj množstvo rozhlasových hier, z ktorých malo 36 premiéru v rozhlase – napríklad Sviatosť naivity (1967), Ruže pre riaditeľa (1982), Veľký odstrel (1984). V 90. rokoch autorsky participoval na niektorých častiach populárneho rozhlasového seriálu Čo nového, Bielikovci? Poslednou rozhlasovou premiérou bolo uvedenie hry Snajperove V.

Je tiež autorom päťdielneho televízneho seriálu 39 stupňov v tieni (1976) a televíznych hier Passodoble pre infarkt (1981) a Vymodelujem more (1984).


  • Medzinárodný festival Divadelná Nitra začína už tento piatok
    Kompromis alebo amorálnosť, prežitie alebo kolaborácia, domovina alebo... viac
  • Festival AMPLIÓN – Nový kabaret & pouličné umenie
    Na konci septembra, počas víkendu 29. 9. – 1. 10. 2017, sa v Banskej... viac
  • Otvorená výzva na nomináciu autorov správy pre Svetový deň divadla
    Medzinárodný divadelný inštitút (ITI) vyhlásil otvorenú výzvu... viac
  • Divadelný ústav si pripomenie Jozefa Bednárika
    Výstava Fenomén Bednárik, ktorá je venovaná nedožitým 70.... viac
  • Spitfire Company pripravilo adaptáciu knihy Svetlany Alexijevič Doba z druhej ruky
    Skupina Spitfire Company v rámci osláv 10. výročia od svojho založenia... viac
zobraziť všetky
RSS FaceBook YouTUBE
mapa stránok | Prehlásenie o prístupnosti

© 2010 Divadelný ústav – Všetky práva vyhradené. Divadelný ústav je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry SR.