Tlačiť

Nová e-kniha Divadelného ústavu

26. 04. 2017

Divadelný ústav vydal novú e-knihu DIVADLO JE KRAJŠIE AKO VOJNA. NEMECKÁ DIVADELNÁ RÉŽIA V DRUHEJ POLOVICI 20. STOROČIA. Publikácia je prácou Marvina Carlsona, ktorý je profesorom na Katedre divadla, komparatívnej literatúry a blízkovýchodných štúdií v Graduate Center City University v New Yorku.

Nemecké divadlo dosahuje posledných štyridsať rokov nepretržite takmer v každej inscenačnej oblasti úroveň, ktorá je v medzinárodnom meradle výnimočná. Práve tejto prekvitajúcej divadelnej kultúre vďačí Nemecko za vysoký počet skvelých hercov, režisérov, scénografov a v nedávnych rokoch aj umelcov z oblastí videoumenia a filmu. Dominantnou postavou v týchto rokoch ostáva režisér. V podnetnej a poučnej knihe ponúka uznávaný divadelný historik Marvin Carlson podrobný rozbor umeleckej kariéry, pracovných postupov a najvýznamnejších inscenácií desiatich popredných režisérov tohto dôležitého obdobia nemeckého divadla.

Carlson sa najprv zaoberá význačnými predstaviteľmi novej generácie, ktorá sa vynorila na búrlivom konci 60. rokov (Peter Stein, Peter Zadek a Claus Peymann), pokračuje generáciou, ktorá sa objavila v 80. rokoch, a to najmä po zjednotení (Frank Castorf, Andrea Brethová a Christoph Marthaler s Annou Viebrockovou), a na záver sa venuje popredným režisérom, ktorých kariéra sa začala na prelome storočí (Stefan Pucher, Thomas Ostermeier a Michael Thalheimer). Carlson zaujme svojím podnetným a názorným výkladom o najplodnejšej a najnovátorskejšej divadelnej tradícii Európy najmä tých, ktorí sa venujú štúdiu divadla a novodobých nemeckých dejín a kultúry.

Publikáciu Divadlo je krajšie ako vojna. Nemecká divadelná réžia koncom 20. storočia vydal Divadelný ústav v preklade Zuzany Vajdičkovej, držiteľky ceny Literárneho fondu za preklad.

 

MARVIN CARLSON je profesorom na Katedre divadla, komparatívnej literatúry a blízkovýchodných štúdií v Graduate Center City University v New Yorku.  Vo svojej výskumnej a pedagogickej činnosti zameriava na teóriu drámy a dejiny západoeurópskeho divadla a drámy, najmä 18., 19. a 20. storočia. Jeho knihy sú charakteristické vysokou erudovanosťou, podporenou dôkladným štúdiom prameňov, pričom aj pri ich interpretácii je Carlson vždy veľmi presný a výstižný.

Napísal alebo zostavil početné publikácie, ako Places of Performance (Divadelné miesta), The Haunted Stage: The Theatre as Memory-Machine (Javisko duchov: divadlo ako pamäťový stroj), ktorá vyhrala cenu Joea A. Callawaya, a Speaking in Tongues: Languages at Play in the Theatre (Reč jazyka: hra jazykov v divadle).  K jeho profilovým publikáciám patria okrem iných Performance: A Critical Introduction, v ktorej sa zaoberá teóriou i historickým vývojom performancie, Voltaire and the Theatre of the Eighteenth Century či The Haunted Stage, kde skúma vzťah divadla a pamäti a odkrýva proces, ako pamäť diváka ovplyvňuje spôsob vnímania divadelného diela. Dejiny divadelných teórií, jeho asi najznámejšia publikácia, ktorú vydal aj Divadelný ústav v roku 2006, preložili do šiestich jazykov.


  • Medzinárodný festival Divadelná Nitra začína už tento piatok
    Kompromis alebo amorálnosť, prežitie alebo kolaborácia, domovina alebo... viac
  • Festival AMPLIÓN – Nový kabaret & pouličné umenie
    Na konci septembra, počas víkendu 29. 9. – 1. 10. 2017, sa v Banskej... viac
  • Otvorená výzva na nomináciu autorov správy pre Svetový deň divadla
    Medzinárodný divadelný inštitút (ITI) vyhlásil otvorenú výzvu... viac
  • Divadelný ústav si pripomenie Jozefa Bednárika
    Výstava Fenomén Bednárik, ktorá je venovaná nedožitým 70.... viac
  • Spitfire Company pripravilo adaptáciu knihy Svetlany Alexijevič Doba z druhej ruky
    Skupina Spitfire Company v rámci osláv 10. výročia od svojho založenia... viac
zobraziť všetky
RSS FaceBook YouTUBE
mapa stránok | Prehlásenie o prístupnosti

© 2010 Divadelný ústav – Všetky práva vyhradené. Divadelný ústav je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry SR.