Tlačiť

Navždy nás opustila Viera Topinková (27. 6. 1933, Rimavská Sobota – 27. 2. 2017, Bratislava)

28. 02. 2017

V pondelok našu kultúrnu obec opustila ďalšia vzácna umelkyňa – Viera Topinková.

Prvé divadelné skúsenosti naberala v činohre Divadla Jonáša Záborského v Prešove, kde sa vďaka krehkému zjavu stretávala najmä s typmi naiviek, bezbranných, ale veľakrát i prefíkaných dievčat v slovenskej i svetovej klasickej dramatickej spisbe. Či to bola Agnesa v Molièrovej Škole žien (1953), Evička v Palárikovom Inkognite (1953), Ľudmila v Záborského Najdúchovi (1954), alebo Lujza v Schillerových Úkladoch a láske (1955). Členkou reprezentačnej scény Slovenského národného divadla sa stala ešte pred absolvovaním Vysokej školy múzických umením v roku 1958. Odbor herectva dokončila až o dva roky neskôr, keď už mala za sebou prvé menšie či väčšie skúsenosti v SND – Maršalová dcéra v Čapkovej Bielej nemoci (1958), Donalbain v Shakespearovom Macbethovi (1959) alebo Nataša v Gorkého Na dne (1959). Režisérom na Topinkovej hereckých dispozíciách vyhovovala vitalita, bezprostredná komediálnosť a prirodzený dievčenský šarm. To vo svojich sviatočných a harmonických inscenáciách najviac zúročil režisér Karol L. Zachar. Topinkovej energické a šarmantné výkony v Molièrovom Meštiakovi šľachticom (1960), Shakespearovom Sne noci svätojánskej (1965), a najmä v Goldoniho Vejári (1961) patria k vrcholom herečkinej kariéry.

Okrem Karola L. Zachara dával Topinkovej vo svojich inscenáciách eminentný priestor aj Peter Mikulík. Pri inscenovaní hier absurdnej dramatiky herečke vďačne poskytol polohy triezveho nadhľad a karikatúrneho odľahčenia (Laura v Mrožkovom Moriakovi, Tajomníčka v Havelovej Záhradnej slávnosti, Marína v Smočkovom Čudnom popoludní dr. Hvezdoňa Burkeho a i.). I vďaka svojmu vecnému hereckému prejavu bola jednou z mála herečiek SND, ktorá úspešne hosťovala aj v legendárnom Divadle na korze, konkrétne v Čechovovej aktovke Jubileum v postave Nastasje Merčutkinovej (1970).  Z Viery Topinkovej sa tak stala úspešná tlmočníčka nielen komediálneho odstupu, ale i absurdnosti bytia, ktorú vedela divákom sprostredkovať v hutnej, tvárnej a najmä presvedčivej podobe. Postupom rokov sa stala predstaviteľkou najmä tragikomických figúr a figúrok. Už len málokedy sa dostala k priestorovo vďačnejším úlohám, a preto sa zameriavala na charakterizačný detail, skratku a jemné nuansy, kde aj na malom rozsahu vedela triezvo vypovedať o osude postavy. Či to bola Jožka v Bukovčanovom Snehu nad limbou (1974), Betka v Goldoniho Sluhovi dvoch pánov (1975), Lizaveta v Turgenevovom Mesiaci na dedine (1980), Madge v Harwoodovom Garderobierovi (1985) alebo Eugénia v Mrožekovom Tangu (1997). No aj v tomto období, keď by sa na prvý pohľad zdalo, že sa herečka nemohla tvorivo uplatniť, dostala niekoľko vzácnych príležitostí v tragickom, ale i rýdzo komediálnom žánri. O tom prvom svedčí najmä jej kreácia nemej Kattrin v Brechtovej Matke Guríži a jej deťoch (1971) a za druhú skupinu postáv menujme len Marthu Brewsterovú v Kesselringovej Brooklynskej noci (1979), Dorinu v Molièrovom Tartuffovi (1979) alebo Haňku
v Barč-Ivanovom Mastnom hrnci (1996).

Naposledy sme Vieru Topinkovú mohli vidieť v  inscenáciách hier dvoch autorov, ktorí jej boli počas celej kariéry najbližší – pohostinsky v Arteatre naštudovala úlohu Pani Jourdainovej v Molièrovom Meštiakovi šľachticom (2009) a s domovskou scénou sa rozlúčila rolou Nell v Beckettovom Konci hry (2011).

Aj s Vierou Topinkovou nenávratne odišiel kus našej kultúrnej minulosti.

Česť jej pamiatke!

 

Autor textu: Karol Mišovic

Viera Topinková v ins. Letícia a ľubovník, foto J. Nemčoková


  • Nová e-kniha Divadelného ústavu
    Divadelný ústav vydal novú e-knihu DIVADLO JE KRAJŠIE AKO VOJNA.... viac
  • Pozvánka na tlačovú konferenciu festivalu Nová dráma/New Drama 2017
    Divadelný ústav vás pozýva na tlačovú konferenciu festivalu Nová... viac
  • Súťaž DRÁMA 2016 vo finále
    Porota 17. ročníka súťaže pôvodných dramatických textov –... viac
  • Verejný odpočet činnosti a hospodárenia Divadelného ústavu za rok 2016
    Pozývame Vás na verejný odpočet činnosti a hospodárenia Divadelného... viac
  • Jack Garfein – Master Class
    Slovák, ktorý prežil 11 koncentračných táborov, svojho času režisér... viac
zobraziť všetky
RSS FaceBook YouTUBE
mapa stránok | Prehlásenie o prístupnosti

© 2010 Divadelný ústav – Všetky práva vyhradené. Divadelný ústav je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry SR.