Tlačiť

Dramaturgická rada rozhodla o súťažnom programe festivalu Nová dráma/New Drama 2017

10. 02. 2017

Na celoslovenskom divadelnom festivale sa predstaví a o ceny zabojuje 9 inscenácií súčasnej slovenskej a svetovej drámy. Festival Nová dráma/New Drama sa bude konať v dňoch 9. – 13. mája 2017 v bratislavských divadlách.

Dramaturgická rada festivalu Nová dráma/New Drama 2017 (v zložení Martina Ulmanová, Elena Knopová a Milo Juráni) uzavrela výber inscenácií do súťažného programu. Rada vyberá každoročne z približne päťdesiatky inscenácií súčasných dramatických textov v profesionálnych divadlách na Slovensku. Kritéria festivalu určujú, že do výberu spadajú inscenácie, ktoré mali premiéru v období od 1. februára 2016 do 31. januára 2017 a text, z ktorého vychádzajú, nesmie byť starší ako dvadsať rokov.

 

Inscenácie nominované do hlavného programu 13. ročníka festivalu Nová dráma/New Drama:

  • Falk Richter: Boh je DJ
    (réžia: Šimon Ferstl)
    Divadlo Petra Mankoveckého, Bratislava

Virtuálne siete sú kolbišťom rôznych foriem alternatívneho bytia. Jednou z možností je aj predávanie vlastného života. Všetci blogujúci youtuberi asi už teraz chystajú riadny internetový „hejt“, ale dvojica hrdinov (On a Ona) z inscenácie naozaj ide do extrému. Stávame sa súčasťou ich internetovej šou.

 

  • Michaela Zakuťanská: Deň, keď zomrel Gott
    (réžia: Júlia Rázusová)
    Prešovské národné divadlo, Prešov

Tam, kde padajú modly generácie rodičov, sa oni usilujú o vlastný alternatívny výklad desatora, podľa ktorého je každý bohom sebe samému. Karla, Roman, Iza a Dávid chcú lepšie prežívať svoje city, zdravšie jesť, chodiť na krasokorčuľovanie, ponoriť sa do východnej múdrosti, stať sa pravými mužmi a dokonalými matkami. Čo nastane, keď zábavu povýšia na zmysel života? Kto dnes v noci bude kráčať vo vyšliapaných stopách a kto urobí prvý vlastný krok?

 

  • Laco Kerata: Dobro
    (réžia: Svetozár Sprušanský)
    Divadlo Andreja Bagara, Nitra

Pôvodná hra slovenského kultového dramatika a prozaika, herca a režiséra, zakladateľa legendárneho alternatívneho divadla STOKA, Laca Keratu, je vtipná, provokatívna, politicky nekorektná, obrazne rozviata, poeticky strelená aj drsne konkrétna. Autentická v zachytení životného pocitu súčasného obyvateľa Slovenska aj Európy.

 

  • Roland Schimmelpfennig: Ídomeneus
    (réžia: Eduard Kudláč)
    Mestské divadlo Žilina

Jeden z najuvádzanejších súčasných nemeckých dramatikov Roland Schimmelpfennig oživuje antický mýtus o krétskom kráľovi Ídomeneovi, ktorý sa po desiatich rokoch vojny víťazne vracia domov z vyplienenej Tróje. V hre invenčne a súčasným jazykom rozohráva rôzne variácie tradovaného mýtu.

 

  • Andrej Kalinka: Krása a hnus (Nezastupiteľnosť nepomenovateľného)
    (réžia: Andrej Kalinka)
    Med a prach, Bratislava

Scénické dielo s podtitulom „Nezastupiteľnosť nepomenovateľného“ sa pohybuje na hranici medzi inštaláciou, performanciou a inštalovaným koncertom. Pri jeho uvádzaní sa v každom meste vyhľadávajú osobité priestory, ktoré dotvárajú celkový kontext diela – zrekonštruované i dlhodobo nerekonštruované historické objekty, industriálne budovy, múzeá, galérie.

 

  • Tomáš Procházka: Ľudia.Levy.Orly.Jarabice. / scény zo života umeleckého podľa APČ
    (réžia: Tomáš Procházka)

Variácia na jeden z najkrajších a najčastejšie inscenovaných textov ruského klasika Antona Pavloviča Čechova prináša nemilosrdný a neprikrášlený portrét jednej stratenej generácie narodenej do sveta, ktorý o ňu nestojí.

 

  • Peter Lomnický: Podvolenie
    (réžia: Marián Amsler)
    Divadlo Aréna, Bratislava

Dramatizácia posledného románu súčasného francúzskeho autora Michela Houellebecqa z roku 2015 vznikla na objednávku Divadla Aréna. Je to príbeh Françoisa, profesora dejín literatúry na prestížnej francúzskej univerzite, ktorý prežíva krízu stredného veku. Nedokáže si nájsť vzťah, nič ho nezaujíma, v nič neverí. Je osobnostnou metaforou dnešného európskeho človeka, ktorý sa zmieta v prebytku slobody, voľnosti a mieru.

 

  • Peter Lomnický: Strach
    (réžia: David Jařab)
    Činohra Slovenského národného divadla, Bratislava

Pôvodná slovenská hra Petra Lomnického, ktorej hlavnou témou sú strach či paranoja ako základné dominanty životného pocitu dnešného človeka a konšpiračné teórie ako úsilie o istý spôsob ich racionalizácie. Čo majú spoločné autonehoda pri Bratislave, zaseknutý výťah v nákupnom centre Eurovea, v ktorom uviazli štyria ľudia a rozvodnený Dunaj? Je to náhoda, sprisahanie alebo Boží trest?

 

  • Svetlana Alexijevič – Iveta Horváthová: Vojna nemá ženskú tvár
    (réžia: Marián Pecko)
    Slovenské komorné divadlo, Martin

Kniha Svetlany Alexijevič prináša necenzurovanú oral history – autentické výpovede žien, ktoré sa aktívne zapojili do bojov počas druhej svetovej vojny. Autorka, bieloruská spisovateľka, nositeľka Nobelovej ceny za literatúru za rok 2015, viedla dlhé rozhovory s mnohými ženami, ktoré vo vojne bojovali, nezaujímalo ju však, koľko ľudí zabili, ale čo pri tom cítili.

 

O festivale Nová dráma/New Drama 2017

Trinásty ročník festivalu, ktorý organizuje Divadelný ústav, sa uskutoční od 9. do 13. mája 2017 v Bratislave. Do hlavného programu festivalu vybrala dramaturgická rada deväť inscenácií, ktoré sa budú uchádzať o tri festivalové ceny. O hlavnej cene za najlepšiu inscenáciu festivalu Grand Prix Nová dráma/New Drama rozhodne medzinárodná porota. Účastníci seminára mladej kritiky, poslucháči vysokých škôl umeleckého a humanitného smeru, udelia Cenu študentskej poroty. Inscenácia, ktorá získa najviac diváckych hlasov, dostane Cenu bratislavského diváka. Ceny budú odovzdané počas slávnostného ceremoniálu 13. mája.

Okrem súťažnej prehliadky inscenácií nebude chýbať ani sprievodný program – prezentácie knižných publikácií, prednáška, diskusie či medzinárodná konferencia na tému Súčasná dráma a performatívny priestor: od textu k imerznému divadlu, ktorú organizuje Slovenské centrum AICT. Festival pokračuje aj v prezentácii zahraničného divadla. Sekcia Focus 2017 bude zameraná na divadlo a drámu z Izraela, v rámci ktorej sa predstaví izraelské Divadlo Jaffa, ktoré je scénou pre arabsko-židovskú kultúru, s inscenáciou Priznanie (The Admission).

Patrón festivalu Nová dráma/New Drama 2017

Patrónom 13. ročníka festivalu bude svetoznámy nórsky spisovateľ a dramatik Jon Fosse, držiteľ mnohých literárnych ocenení, ktorého hry sú uvádzané po celom svete. Jon Fosse v Bratislave povedie masterclass pre divadelníkov a zúčastní sa aj prezentácie vydania svojich hier v slovenčine, ktoré vychádza v Divadelnom ústave. Koncept patróna festivalu vznikol v roku 2015. Patrónmi predchádzajúcich ročníkov boli nemecká dramatička Dea Loher (2015) a ruský dramatik Ivan Vyrypajev (2016).

 

Aktuálne informácie o festivale budú pravidelne zverejňované na www.novadrama.sk

 

Oplatí sa nás sledovať aj na facebooku – www.facebook.com/NovaDramaFestival


  • Výzva na predkladanie návrhov na udelenie Ceny ministra kultúry SR v oblastiach profesionálneho umenia za rok 2017
    Minister kultúry Slovenskej republiky v záujme verejného spoločenského... viac
  • Výzva k súťaži Dráma znovu vyhlásená!
    Divadelný ústav a Činohra Slovenského národného divadla vyhlasujú... viac
  • Vianočná zľava v Informačnom centre Prospero
    Divadelný ústav pripravil akciu pre všetkých priaznivcov divadla. V ... viac
  • Aura-Pont vyhlasuje súťaž o najlepšiu pôvodnú divadelnú hru
    Súťaž o najlepšiu pôvodnú divadelnú hru, ktorú organizuje... viac
  • Interaktívne DVD Bačova žena otvára divadelný archív širokej verejnosti
    Divadelný ústav v Bratislave vydal v edícii Prítomnosť divadelnej... viac
zobraziť všetky
RSS FaceBook YouTUBE
mapa stránok | Prehlásenie o prístupnosti

© 2010 Divadelný ústav – Všetky práva vyhradené. Divadelný ústav je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry SR.