Tlačiť

číslø 08/2014

Októbrový kød sa pýta, či má zmysel umenie a či umenie zmysel má mať.

Témou, ktorá v poslednom období z rôznych príčin rezonuje v umeleckých kruhoch, je financovanie umenia a kultúry, a zároveň pozornosť, ktorú kultúre venuje ten, komu je určená – divák, návštevník. Nebolo to naším úmyslom, ale zdá sa, že aj októbrové číslo kød-u nasalo túto tému a mnohé príspevky, ktoré v ňom nájdete, sa jej z toho či onoho aspektu venujú.

rozhovoreJánom Luteránom, mladým a svojským slovenským režisérom, sme sa zhovárali aj o tom, aké divadlo má podľa neho zmysel robiť a či sa mu to darí.

V rubrike recenzie nový kød prináša reflexiu jedného z najzaujímavejších divadelných projektov minulej sezóny, inscenácie Národného divadla Desatoro. Nemenej vzrušujúci je divadelný pohľad na jednu z najvýznamnejších udalostí národnej histórie – Povstanie divadla Aréna. Oba projekty prepája forma a čiastočne aj téma – nie nadarmo sa cyklus inscenácií divadla Aréna, ktorý Povstanie uzatvára, volá Sedem hlavných hriechov. Z iného súdka je inscenácia divadla SkRAT, Môj lov!(e), ktorej témou je chorobné prenasledovanie. Neobvyklé inscenačné tvary, pálčivé spoločenské otázky a potreba aktívneho a rozmýšľajúceho diváka, to majú všetky tri kusy spoločné.

Festivalové menu je pestré geograficky i tematicky. Pozriete sa na terapeutický festival Arteterapia, ktorý sa tento rok konal po prvýkrát v Bratislave a ktorý funkciu umenia nevidí len v sprostredkovaní estetického zážitku. Odskočíte si na obľúbenú žilinskú „Staničku“, kde festival KioSK každoročne ponúka netradičné divadelné chuťovky a hľadá svojho odvážneho diváka. A komu by bolo cestovania málo, máme aj niečo extra – reportáž z francúzskeho Festival d´Avignon, ktorá poukazuje aj na to, že nielen slovenských tvorcov sužuje krátenie rozpočtu.

V rubrike teória/história/kritika sa zoznámite so stredovekou španielskou dramatičkou Sor Juanou de la Cruz, o ktorej píše hispanologička Anna Ďurišíková. V rubrike extra Jim Beirne, riaditeľ divadla Live v Newcastli, hovorí o strategických trikoch manažovania nezávislej kultúrnej inštitúcie. In memoriam si zaspomíname aj na prvého riaditeľa Bratislavského bábkového divadla, Jána Ozábala, ktorý by sa tento rok dožil svojej storočnice.

Rubrika ja a divadlo vám tentokrát prezradí, čím práve žije kostýmová výtvarníčka Gabika Paschová, herec Divadla Alexandra Duchnoviča Eugen Libezňuk a herec Bábkového divadla na Rázcestí Juraj Smutný. Štvorica našich komentátorov v rubrike 2x2 nadväzuje na pomyselnú tému čísla a odpovedá nám na otázku Načo treba zachraňovať umenie?

A čo si o tom myslíte vy?


číslø 08/2014

Kontakt

Divadelný ústav
Jakubovo námeste 12
813 57 Bratislava
tel.: +421 (0)2/204 87 502, 503
fax: +421 (0)2/529 31 571
e-mail: kod@theatre.sk
facebook: www.facebook.com/casopiskod

 

Partner časopisu

Partner časopisu

RSS FaceBook YouTUBE
mapa stránok | Prehlásenie o prístupnosti

© 2010 Divadelný ústav – Všetky práva vyhradené. Divadelný ústav je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry SR.