Tlačiť

číslø 05/2012

Nové jarné číslo v predaji!

Májový kød je pestrý, rôznorodý, jednoducho taký, aký je každoročne aj máj v slovenských divadlách.

Tento mesiac sme sa stretli s režisérom Ľubomírom Vajdičkom, ktorý patrí medzi tvorcov formujúcich slovenskú divadelnú scénu v 70-tych a 80-tych rokoch 20. storočia. Za svoje inscenácie a vo vtedajšej dobe novátorský prístup k dráme získal nielen ocenenia, ale aj možnosť pracovať na mnohých významných slovenských aj českých scénach, pričom jeho najvýznamnejšie inscenácie nenájdeme iba v tomto období, ale aj počas nasledujúcich rokov až po dnešok.

V dvoch recenziách sme sa zamerali na rozdielne novinky Činohry Slovenského národného divadla. Prvá z nich sa venuje inscenácií Pohania, hre mladej predčasne zosnulej ukrajinskej autorky Anny Jablonskej, ktorá zahynula minulý rok pri bombovom útoku na letisko Domodevovo v Moskve. V réžii Mariána Amslera sa na scéne SND objavili Zuzana Fialová a Ľuboš Kostelný, priami účastníci tragických udalostí na moskovskom letisku.

Vzápätí na to SND uviedlo známu Čajku, hru klasika A. P. Čechova. Text, ktorý je pre inscenátorov veľkou výzvou, zverilo umelecké vedenie Činohry SND do rúk českého režiséra Davida Drábka. V podrobnej analýze inscenácie sa venujemr viacerým momentom inscenácie, samotnej koncepcii režiséra, ktorý hru situoval medzi Inuitov do oblasti za severným polárnym kruhom.

Po hre a inscenácii Havaj v Divadle Alexandra Duchnoviča, siahlo Mestské divadlo Žilina po novej hre mladej dramatičky Michaely Zakuťanskej Jánošík 00 7 v réžii tiež mladej ambicióznej tvorivej dvojice Jána Luterána a Mariany Ďurčekovej. Na príbeh a osud nášho národného hrdinu sa autorka pozrela hamletovsky a výlučne súčasným pohľadom, pričom ho inscenátori posunuli do politicko-satirickej roviny.

Poľsko patrí medzi najdivadelnejšie krajiny v Európe, a to nielen kvantitou, ale najmä kvalitou. Krajna Kantora, Grotowského, Lupu sa môže pýšiť aj ďalšími menami režisérov, ktorí sú dnes žiarivými hviezdami. Poľská divadelná scéna je nesmierne bohatá, pestrá, stále si v sebe nesie zmysel pre experimentovanie, nové pohľady, spracovania. Potvrdzuje to aj príspevok Martiny Mašlárovej z Warszawskich spotkani teatralnych.

Zahraničnú scénu tento raz reprezentuje francúzske súčasné divadlo pohľadom teatrologčky Soni Šimkovej a španielska performancia, o ktorej z Madridu píše Mária Karoľová.

Suché a mokré alebo krištál a prasa, tak klasifikuje súčasnú parížsku scénu profesorka Šimková. Ako príklady tohto typu inscenácie je slúži inscenácia Shakespearovej komédie Oko za oko v réžii legendárneho Thomasa Ostemeiera v Théâtre de l´Odéon.

Súčasná španielska performerka Esther Freixa sa už niekoľko rokov intenzívne zaoberá gréckym mýtom o Médii a to nielen z hľadiska gréckej mytológie, ale najmä v súvislosti s prítomnosťou tela, jeho fyzickosti a intimity na javisku. Rovnako sa však zamýšľa nad silou ženskosti, mužskou mocou, a nakoniec nad smrťou.

V rubrike Extra prezradil tanečník a choreograf Milan Tomášik svoje najnovšie plány. Jeden zo zakladajúcich členov v Bruseli pôsobiacej známej tanečnej skupiny Les SlovaKs prišiel na chvíľu na Slovensko do bystrického Divadla Štúdio tanca, kde pripravuje premiéru Veselosti minulosti.

Imaginárny rozhovor s uznávaným holandským profesorom ekonómie Arjom Klamerom vedie Zuzana Duchová, vedúca slovenskej kancelárie Kultúrny kontaktný bod. Práve KKB organizuje v rámci festivalu Nová dráma / New drama konferenciu s názvom Hodnota umenia a jeho hodnotenie, ktorej hosťom bude práve A. Klamer.

Pri príležitosti Svetového dňa divadla pedagógovia a študenti VŠMU odovzdávali svoje divadelné ceny na Dionýziách, ktoré sa konali už po piatykrát, ale po prvý raz v priestoroch Štúdia 12. Kto dostal ceny a za čo si môžete prečítať v našom článku.

80. výročie oslávil 21. apríla dramaturg, režisér, kritik a historik bábkového divadla Vladimír Predmerský. Pri tejto príležitosti mu spolu s Lenkou Dzadíkovou a ďalšími gratulantmi prajeme všetko najlepšie.

V rubrike Ja a divadlo tanečnica a choreografka Katarína Brestovanská, režisér Lukáša Kodoň a šéfredaktorka časopisu Kinečko Eva Križková prezradia, čím momentálne žijú a čo ich v dnešnej spoločnosti inšpiruje a čo odrádza.


číslø 05/2012

Kontakt

Divadelný ústav
Jakubovo námeste 12
813 57 Bratislava
tel.: +421 (0)2/204 87 502, 503
fax: +421 (0)2/529 31 571
e-mail: kod@theatre.sk
facebook: www.facebook.com/casopiskod

 

Partner časopisu

Partner časopisu

RSS FaceBook YouTUBE
mapa stránok | Prehlásenie o prístupnosti

© 2010 Divadelný ústav – Všetky práva vyhradené. Divadelný ústav je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry SR.