Tlačiť

číslø 03/2011

V marcovom čísle pokračujeme v uverejňovaní dvoch špeciálnych rubrík, ktoré bezprostredne súvisia s udalosťami v tomto kalendárnom roku. Ide o sekciu Ad fontes, v ktorej uverejňujeme dokumenty z archívu Divadelného ústavu pri príležitosti 50. výročia založenia inštitúcie a anketu v rámci sekcie Extra, v ktorej renomovaní divadelníci vyjadrujú svoj vzťah k najvýznamnejšiemu divadelnému festivalu na Slovensku – Divadelná Nitra, ktorého 20. ročník sa uskutoční túto jeseň.

ø rozhovor
Číslo otvára rozhovor Romany Maliti s charizmatickou herečkou činohry Štátneho divadla v Košiciach, Danou Košickou. Z rozhovoru sa dozviete o herečkinom vzťahu k divadlu, súčasnej dráme, práce s režisérmi či dôležitosti hereckého myslenia.

ø recenzie
T. Letts: August na konci Ameriky. Slovenské komorné divadlo Martin
Text Tracyho Lettsa August: Osage County získal v roku 2007 Pulitzerovu cenu a zakrátko sa z Broadwaya rozšíril na javiská popredných amerických a európskych scén. Prvého slovenského uvedenia sa zhostilo Slovenské komorné divadlo v Martine pod režijným vedením Józsefa Czajlika. Spolu s dramaturgičkou Monikou Michnovou text výrazne skrátili a sústredili sa na základnú tému hry – rozpad rodiny. Inscenáciou sa vo svojej recenzií bližšie zaoberal divadelný kritik Miro Zwiefelhofer. 

T. Williams: Konečná stanica Túžba. Činohra Slovenského národného divadla, Bratislava
V minulom čísle sme priniesli krátky rozhovor s umeleckým šéfom činohry pražského Národního divadla, režisérom Michalom Dočekalom, ktorý pre slovenskú národnú činohru režijne pripravil dnes už klasický text moderného divadla, drámu Tennessee Williamsa Konečná stanica túžba. Inscenácia je divácky mimoriadne úspešná, teatrologička Stanislava Matejovičová v nej však našla množstvo miest volajúcich po diskusií. Vo svojej recenzií Na električku v SND radšej nenastupujte pomenúva problematické režijné riešenia a ich (ne)opodstatnenosť.

Kol. autorov: Napichovači a lízači. Divadlo SkRAT, Bratislava
Trojlístok recenzií uzatvára analytický pohľad Dáše Čiripovej na najnovšiu autorskú inscenáciu bratislavského nezávislého Divadla SkRAT Napichovači a lízači.

ø t / h / k
Prepis z diskusie kødek IX: Preklad na (p)okraji divadla nájdete v sekcií Teória / História / Kritika. Aké sú úskalia tvorby prekladu zahraničných divadelných hier? Počúvajú divadelníci rady prekladateľov? Je slovenské divadlo na pokraji trendov a netrúfa si na nové svieže tituly? Alebo je predsa len všetko trochu inak? Odpovede na tieto a podobné otázky hľadali hostia Tiny Čornej počas diskusného večera v bratislavskom Štúdiu 12.

ø ad fontes
Špeciálna rubrika Ad fontes, v ktorej uverejňujeme historické dokumenty pri príležitosti 50. výročia Divadelného ústavu tento mesiac obsahuje archívny text Ministerstva kultúry z roku 1969 o dôležitosti vydávania divadelnej literatúry pre slovenskú kultúru.

ø extra
V rubrike Extra prinášame už špeciálnu anketu (ne)prezraď svoje tajomstvo alebo slovenskí divadelníci prezrádzajú, čo im priniesla Divadelná Nitra, na ktorú tento mesiac odpovedá teatrologička a vysokoškolská pedagogička Nadežda Lindovská a kostýmový výtvarník Milan Čorba.

Je to len celkom nedávno, čo Spišské divadlo otváralo nový divadelný priestor, a na Slovensku vzniká ďalší – tentoraz v Banskej Bystrici. Profesionálne tanečné divadlo Štúdio tanca po rokoch úsilia získalo nové reprezentačné priestory na svoju tvorbu a ďalší rozvoj početných umeleckých aktivít. O nových impulzoch a špecifikách priestoru sme sa zhovárali so Zuzanou Hájkovou, riaditeľkou Štúdia tanca.

Rubriku dopĺňame posolstvom k Svetovému dňu divadla, ktorý si každoročne pripomíname 27. marca. Česť pripraviť posolstvo dostala po Judy Dench ugandská dramatička, herečka režiséra a teoretička Jessica A. Kaahwa. Nazvala ho Divadlo v službách ľudskosti.

ø výročie
V marci si slovenské divadlo pripomína výročia dvoch divadelných tvorcov, ktorí vo významnej miere formovali celé generácie hercov, dramaturgov a režisérov. Prvým z nich je činoherný režisér Miloš Pietor, znalec ruskej ale aj slovenskej divadelnej klasiky a odborník na prácu s hercom. Druhou osobnosťou je dramaturg, režisér a pedagóg Jozef Mokoš, popredný predstaviteľ moderného slovenského bábkového divadla.

ø ja a divadlo
V záverečnej rubrike Ja a divadlo o svojej aktuálnej práci, projektoch a pocitoch píšu režisér Gejza Dezorz, režisér Peter Palik a tanečník Jaroslav Viňarský.


číslø 03/2011

Kontakt

Divadelný ústav
Jakubovo námeste 12
813 57 Bratislava
tel.: +421 (0)2/204 87 502, 503
fax: +421 (0)2/529 31 571
e-mail: kod@theatre.sk
facebook: www.facebook.com/casopiskod

 

Partner časopisu

Partner časopisu

RSS FaceBook YouTUBE
mapa stránok | Prehlásenie o prístupnosti

© 2010 Divadelný ústav – Všetky práva vyhradené. Divadelný ústav je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry SR.