Tlačiť

číslø 09/2010

Novembrové číslo časopisu kød je svojim spôsobom špeciálnym vydaním, nakoľko je z väčšej časti venované aktivitám Kultúrneho kontaktného bodu Slovensko. Nechýbajú však ani pravidelné rubriky, recenzie a reportáže z festivalov.

ø rozhovor
Profilové rozhovory predstavujú víťazov projektov, ktorí boli vybraní v programe Kultúra. Jedným z nich je projekt Performing Arts in Hospital – The Clowndoctors. O skúsenosti, vzniknutých situáciách v nemocniciach s ťažko chorými deťmi a o zmysle tejto práce hovorí jeden z hercov a zúčastnených projektu Milan Chalmovský.

Iným podporeným projektom bola medzinárodná spolupráca viacerých tanečných zoskupení. Slovensko zastupovalo tanečné divadlo elledanse. Šárka Ondrišová, choreografka a vedúca osobnosť divadla, hovorí o fungovaní tanečného domu a o podporenom projekte Moveuz, ktorého realizácia je však dnes vážne ohrozená.

ø recenzie
M. Durasová: Milenec. Divadlo Arteatro, Bratislava
Kritička Soňa Smolková analyzuje inscenáciu Durasovej Milenca v divadle Arteatro. Ide o ďalší zo zaujímavých dramaturgických počinov tohto nenápadného komorného divadla v centre hlavného mesta.

ôkô. Company T-d’U, S.A.T. Delémont a elledanse
V divadle elledanse sa sezóna rozbehla činohrou a tanečným divadlom. Inscenáciu ôkô by sme mohli priradiť k tomu druhému. Slovenskí performeri, švajčiarsky performer a český režisér spoločne vytvorili inscenáciu, ktorej témou je závislosť. Takmer bez slov, len so zvukmi a pohybom sa pokúsili zobraziť podoby dnešných anonymných jedincov zmietaných chorobnou závislosťou.

G. M. Crevo: Voľný čas (Bez elegancie by nebolo chlapcov z eskort servisu). Divadlo GUnaGU, Bratislava
Divadlo GUnaGU po prvý raz inscenovalo text zahraničného, nedomáckeho autora. Text Voľný čas inscenovala dvojica Vosátko – Klimáček. Ako táto inscenácia fungovala sa dozvieme z recenzie Tomáše Hájka – Od tvurčí zahálky ke hvězdám a zpět.

ø festivaly
Divadelná Nitra 2010
Zuzana Ferusová píše: „Devätnásta Divadelná Nitra opatrená veľkým výstražným podtitulom „Out of normal“ priniesla veci normálne aj nenormálne, či lepšie povedané možno trochu nové, inakšie, na aké sme boli doteraz v divadle zvyknutí. Nechýbali nevšedné divadelné zážitky a zoštíhlená dĺžka festivalu o dva dni mu na kráse vôbec neubrala. Ak sme navyše už presýtení odkazmi na krízu, ktoré na nás číhajú všade, dá sa aj na náš ešte vždy najväčší medzinárodný festival pozerať stále tým istým pohľadom – ostať očarení jeho výberom, často zjavne fajnšmekrovským oproti tomu, čo máme možnosť vidieť celý rok, a zároveň viac či menej láskavo prižmúriť oči nad jeho chybičkami krásy, spôsobenými problémami, s ktorými sa borí.“

Bábková Žilina
Zdenka Pašuthová sa venuje podrobnej analýze inscenácií, ktoré sa objavili na internej prehliadke divadla. Na záver konštatuje: „Na základe internej prehliadky sa dá smerovanie BDŽ vnímať ako snaha o naplnenie výbornej, ale aj náročnej koncepcie. BDŽ má ambície ponúkať rodinné inscenácie, inscenácie zamerané na rôzne, ale konkrétne vekové kategórie s náročným posolstvom a súčasne zabezpečiť rast a vzdelávanie súboru. Ako problematická sa dá hodnotiť vnútorná dramaturgia niektorých inscenácií. Peter Palik v súčasnosti pri sebe nemá adekvátneho dramaturga, ktorý by pre inscenácie BDŽ znamenal nepochybne posun od dobrého, divadelne zaujímavého a výnimočného k ešte lepšiemu.“

ø teória / história / kritika
Rubrika Teória/História/Kritika je venovaná Kultúrnemu kontaktnému bodu Slovensko a problematike, ktorou sa zaoberá. Sú to predovšetkým kultúrne mestá a financovanie kultúry.

V prvom príspevku sa jeho autorka Mirka Ľachká detailne zaoberá financovaním kultúry na Slovensku v porovnaní s inými európskymi krajinami, pričom navrhuje aj možné spôsoby riešenia a zlepšenia finančnej situácie pre kultúrny sektor.

Zuzana Duchová zhŕňa teoretické štúdie o dôležitosti kultúry, jej ekonomických ukazovateľoch a konštatuje, že budúcnosťou kultúry sú mestá kultúry – model, ktorý spája rozvoj a prínos pre mesto a jeho občanov v celej šírke možností.

Na jej článok ešte konkrétnejšie nadväzuje Marek Korňan, ktorý sa venuje príkladom miest vybraných Európskou komisiou ako európske mestá kultúry. Slovensko sa dostalo do výberu pred rokom a víťazom sa stali Košice. Projekt mesta kultúry má do finálnej podoby vstúpiť v roku 2013.

ø divadelný ústav
Divadelný ústav otvoril v októbri v rámci projektu TACE – Theatre Architecture in Central Európe výstavu Za každodennosťou o divadelnej architektúre v strednej Európe. Bližšie sa jej venuje architekt Peter Žalman.

V tejto sekcii vás zároveň upozorňujeme na Noc divadiel, ktorá sa uskutoční po prvý raz 20. novembra v divadlách po celom Slovensku. Podrobný program tejto výnimočnej akcie prinášame aj na našich stránkach.

ø ja & divadlo
V rubrike Ja a divadlo sa predstavia dvaja zdravotní klauni z projektu Performing Arts in Hospital – The Clowndoctors – Edita Borsová a Radovan Milič a tanečník, herec a performer divadla elledanse Emil Píš.

Prajeme vám príjemné čítanie!


číslø 09/2010

Kontakt

Divadelný ústav
Jakubovo námeste 12
813 57 Bratislava
tel.: +421 (0)2/204 87 502, 503
fax: +421 (0)2/529 31 571
e-mail: kod@theatre.sk
facebook: www.facebook.com/casopiskod

 

Partner časopisu

Partner časopisu

RSS FaceBook YouTUBE
mapa stránok | Prehlásenie o prístupnosti

© 2010 Divadelný ústav – Všetky práva vyhradené. Divadelný ústav je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry SR.