Tlačiť

číslø 08/2010

Októbrové číslo vám okrem tradičných rubrík prináša opäť špeciálnu prílohu dekødér. Tento raz v nej nájdete víťazov, nominantov ankety Dosky 2010, ako aj kompletné hlasovanie divadelných kritikov, teatrológov, publicistov a študentov. Okrem toho na vás čaká:

ø rozhovor
Manželia Piktorovci a ich divadlo PIKI (Podozrivo Ideálna Kočovná Iniciatíva) oslavuje dvadsiate výročie existencie. Lenka Dzadíková sa ich v rozhovore Mali sme iba neodbytnú potrebu slobodne dýchať pýta na spôsob ich fungovania, na to, ako sa im darí vyrovnávať sa s problémami slobodného povolania a čo sa zmenilo a nezmenilo v bábkovom divadle na Slovensku od začiatku ich fungovania.

ø recenzie
A. P. Čechov: Platonov. Astorka-Korzo ’90, Bratislava
Inscenácia Romana Poláka Mizantrop, ktorú pripravil v martinskom divadle získala nominácie takmer v každej vyhlásenej kategórii ankety DOSKY a získala cenu za najlepšiu réžiu, najlepšie kostýmy a scénu. Nominovaný bol však aj Polákov Platonov v Divadle Astorka-Korzo´90. Recenzentka Zuzana Ferusová sa tejto inscenácii venuje podrobnejšie.

G. Dezorz: Gašparkove šibalstvá alebo erotik dobrodružstvá Bob de Nira. Dezorzovo lútkové divadlo
Dezorzovo lútkové divadlo čerpá z histórie bábkového divadla a narába aj s jeho novými prvkami. V slovenskom bábkarskom prostredí je divadlom ojedinelým. Prečo? To prezrádza vo svojej recenzii na ich najnovšiu inscenáciu Gašparkove šibalstvá Lenka Dzadíková.

L. Janáček: Káťa Kabanová. Národní divadlo, Praha
Pražské Národné divadlo pozvalo na hosťovanie režisérsku legendu Roberta Wilsona. Na konci sezóny 2009/2010 pripravil pre pražskú Operu ND Janáčkov opus Káťa Kabanová. Inscenácií ako i režisérovým postupom sa podrobne venuje Markéta Jůzová.

ø festivaly
XXIV. Medzinárodný festival bábkarského umenia, Bialsko-Biała, Poľsko
Skupova Plzeň, Česká republika
V rubrike Festivaly nájdete reportáže z dvoch prestížnych medzinárodných bábkarských festivalov, ktorých sa zúčastnili aj slovenskí divadelníci.

ø teória / história / kritika
Rubriku T/H/K napĺňajú dva inšpiratívne príspevky divadelníka, režiséra Richarda Schechnera a argentínskeho dramatika Eduarda Rovnera. Schechner sa vo svoje prednáške na výročnom stretnutí IATC v arménskom Jerevane zaoberá kontrastom klasického, stereotypného obsadzovania v divadlách a pokrokovejším, súčasným pohľadom na problematiku hereckého obsadzovania. Jeho prednáška začína kladením si zásadných otázok „Čo by znamenalo „redefinovať formy obrazotvornosti“ z hľadiska obsadzovania divadelnej hry? Môžeme skutočne „prideľovať úlohy voľne, nezávisle od minulosti alebo myšlienkových stereotypov“? Malo by byť hlavnou prácou divadelných kritikov, ako ste vy, vychovávať obecenstvo a podobne aj divadelných režisérov tak, aby obsadzovanie úloh bolo nezaujaté? Meryl Streepová ako Willie Loman, Judi Denchová ako Júlia, Morgan Freeman ako Blanche du Bois? Keďže témou tohtoročného stretnutia IATC je „femininita”, dovoľte mi, aby som sústredil svoju pozornosť na „problém ženy“ v divadle.“

Eduardo Rovner sa zaoberá hranicami divadla a literatúry. „Žijeme v dobe, keď nás formálna logika, v rámci ktorej nás okrem iného kedysi učili, že ak niečo existuje jedným, nemôže to existovať iným spôsobom, ešte stále núti vybrať si, či je divadlo literatúrou, alebo inou divadelnou časťou umenia, ktorá využíva text, alebo ktorá hlása jeho definitívnu smrť, prehodnocujúc hodnotu hudby, tanca, svetla, dávajúc ich do služieb javiska v mene inscenácie, aby to bolo to, čo plodí vnútornú skúsenosť. Sme zvyknutí viac využívať kontrasty divadelných zložiek, ako ich vzájomné sčítanie – ak je divadlo umením scénickým, text je nepodstatný, a ak je dôležitý text, druhoradá je zase inscenácia. Tento postoj, často vyvolaný úzkosťou z najvyšších pozícií (znovu narážame na kompetencie a individualizmus), pripravuje divadlo o jeho totálne poslanie. Prečo si nemôžeme myslieť, že divadlo je literatúrou a že ju zdivadelnenie môže obohatiť?“

Dvojicu teoretických článkov dopĺňa prepis diskusie kødek. Témou jej júnového pokračovania, ktoré predchádzalo diskusiám na festivale Dotyky a spojenia (kød č. 08/2010) boli nové texty pre divadlá a postavenie a možnosti slovenských dramatikov. Hosťami Tiny Čornej boli: Michal Ditte, dramaturg Divadla Pôtoň a dramatik, Viktor Kollár, režisér Divadla Jána Palárika v Trnave a riaditeľka Divadelného ústavu Vladislava Fekete.

ø extra
V rubrike Extra vám prinášame rozhovor s profesorkou Soňou Šimkovou, čerstvou držiteľkou prestížneho ocenenia Prix François Florent za zásluhy v divadelnej pedagogike.

ø výročie
Andrej Bagar, herec, divadelný režisér, pedagóg, jeden zo zakladateľov slovenského moderného profesionálneho divadla sa narodil 29. októbra 1900. 110 výročie jeho narodenia si časopis kød pripomína dvoma spomienkami. Timko sa zaoberá podrobnými životnými medzníkmi Andreja Bagara a hovorí o ňom okrem iného aj ako o vnútorne konfliktnej osobnosti. Tento fakt dopĺňa a potvrdzuje príspevok spred desiatich rokov od renomovaného slovenského teatrológa Stanislava Vrbku. Keďže sa s Bagarom poznali, táto spomienka je o to autentickejšia.

ø ja & divadlo
Čo momentálne robia a čo ich inšpiruje a odrádza nám prezradili tanečníci a choreografii Mário Radačovský a Jožo Fruček a režisér Kamil Žiška.

Prajeme vám príjemné októbrové čítanie!


číslø 08/2010

Kontakt

Divadelný ústav
Jakubovo námeste 12
813 57 Bratislava
tel.: +421 (0)2/204 87 502, 503
fax: +421 (0)2/529 31 571
e-mail: kod@theatre.sk
facebook: www.facebook.com/casopiskod

 

Partner časopisu

Partner časopisu

RSS FaceBook YouTUBE
mapa stránok | Prehlásenie o prístupnosti

© 2010 Divadelný ústav – Všetky práva vyhradené. Divadelný ústav je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry SR.