Tlačiť

číslø 07/2010

Po dvoch mesiacoch divadelných prázdnin vám časopis kød prináša viacero zaujímavých informácii o letných festivaloch a inscenáciách z konca sezóny 2009/2010. Súčasťou časopisu je obsiahla špeciálna príloha venovaná festivalu Dotyky a spojenia, ktorý sa uskutočnil v Martine na sklonku júna už po šiestykrát. Obsahuje záznamy diskusií teatrológov a tvorcov z Kritickej platformy, prepisy z dvoch špeciálnych vydaní stretnutí divadelníkov kødek ako i celkové zhodnotenie tohto výnimočného festivalu slovenského divadla.
Okrem toho v septembrovom čísle nájdete:

ø rozhovor
V profilovom rozhovore predstavujeme známeho talentovaného a výrazného herca Roberta Rotha, ktorý v rozhovore s Dáriou Fehérovou odhaľuje svoje herecké priority, prístupy ale naznačuje aj, aká je momentálne atmosféra v Činohre Slovenského národného divadla.

ø recenzie
Levin: Mŕtve duše. Divadlo Andreja Bagara Nitra
Inscenácia Michala Vajdičku Mŕtve duše v dramatizácii M. D. Levina priniesla nejednoznačné prijatie (pozri prílohu kødu – prepis z Kritickej platformy na Dotykoch a spojeniach). Dária Fehérová hodnotí pozitíva aj negatíva tejto inscenácie z viacerých uhlov.

Handke: Podzemné blues. Mestské divadlo Žilina
Peter Handke je neobyčajný provokujúci dramatik. Po jeho textoch zväčša siahnu odvážnejší režiséri so zmyslom pre experimentálnu formu. Text Podzemné blues sa stal výzvou pre Eda Kudláča a dvoch hercov Borisa Zachara a Janu Oľhovú. Vo svojej recenzii sa tejto inscenácii bližšie venuje Miriam Kičiňová.

Shakespeare: Oko za oko. Letné shakespearovské slávnosti, Bratislava
Letné Shakespearovské Slávnosti lákajú na Bratislavský hrad už niekoľko rokov turistov ale aj priaznivcov divadla, pre ktorých sú divadelné prázdniny príliš dlhé. Pri väčšine inscenácií naštudovaných priamo pre letné slávnosti presahuje z hľadiska teatrologického kvantita nad kvalitou. Tohtoročná inscenácia Oko za oko v réžii Michala Vajdičku, aj napriek mnohým výhradám, predsa len patrí medzi tie lepšie. Konštatuje to vo svojej recenzii poslucháč DF VŠMU Karol Mišovic.

Schmid/Kolář: T.G.M. aneb Masaryk mezi minulostí a dneškem. Divadlo Ypsilon, Praha
Pražské divadlo Ypsilon sa rozhodlo uviesť inscenáciu zachytávajúcu osobnosť prvého československého prezidenta T. G. Masaryka. Ľubica Krénová v recenzii nazvanej The great old man of Europe kriticky hodnotí koncept, ktorí si pre túto zložitú tému inscenátori zvolili.

ø festivaly
KioSK, Stanica Žilina-Záriečie
Z letných divadelných festivalov, ktoré prebiehajú na Slovensku vás každoročne informujeme o festivale alternatívneho divadla KioSK v Stanici Žilina – Záriečie. Milan Zvada ako pravidelný účastník festivalu tvrdí, že KioSK sa stal „tradíciou – v slovenskom kontexte jedinečnou. Svedčí o tom vysoká návštevnosť, atmosféra, dokonca i dážď, ktorý priebeh festivalu neovplyvnil ani najmenej. Staronová dramaturgia festivalu pod trénerskou píšťalkou Martiny Filinovej, ktorá sa nechala inšpirovať športovým duchom, tentoraz akcentovala už roky aktuálnu tému. Je ňou emigrácia. Napovedal to aj samotný podtitul programu „DOMÁCI : HOSTIA“. Nešlo však o súťaž, ale o slobodnú umeleckú konfrontáciu „voľných hráčov na slovenskej scéne“ so „Slovákmi v zahraničných ligách“.“

Istropolitana projekt 2010, Bratislava
Tento rok sa konal aj 18. ročník Istropolitany – medzinárodného festivalu divadelných škôl. Okrem domácich inscenácii DF VŠMU sa na nej predstavili aj súbory zo Srbska, USA, Ruska, Číny, VB, Rakúska, Českej republiky, Izraela, Macedónska, Talianska, Poľska, Belgicka a Iránu. Čo na festivale rezonovalo najviac a aké ceny boli na Istropolitane udelené sa dočítate v článku Zuzany Ferusovej.

17. Medzinárodný festival divadiel pre deti, Subotica, Srbsko
V príspevku Vladimíra Predmerského sa dozvieme viac o Medzinárodnom festivale divadiel pre deti, ktorý sa koná každý rok. Častými účastníkmi festivalu sú aj slovenské súbory. Zaujímavosťou aktuálneho ročníka bola špeciálna pozornosť návštevníkov na slovenské bábkové divadlo, ktoré prezentovali viaceré divadlá ako i študenti bratislavskej VŠMU.

ø teória / história / kritika
V rámci divadelného festivalu Dotyky a spojenia sa konalo stretnutie teoretikov a kritikov organizované AICT. Jeho cieľom bolo zhodnotiť končiacu sa sezónu. Diskusiu otvárali dva príspevky. Prvý z nich sa v sezóne zameral na (Ne)stereotypné a nielen sezónne obrazy Ženy, pretože autori tohto príspevku – Peter Scherhaufer a Miriam Kičiňová – hovoria o tejto sezóne ako o gender sezóne.

ø na margo
V rubrike Na margo prinášame správu Evy Kyselovej o Medzinárodnej konferencii – Idea národného divadla v 21. storočí, ktorá sa konala pod záštitou Združenia slovenských divadelných kritikov a teoretikov a Kabinetu divadla a filmu SAV v Budmericiach.

ø výročia
Jeden zo slovenských najvýraznejších súčasných kostýmových výtvarníkov je nepochybne profesor Milan Čorba, ktorý 26. júla oslávil 70 rokov. Na čo sa vo svojej tvorbe zameriava, čo je pre neho podstatné a čo o ňom hovoria jeho kolegovia, študenti, kamaráti si môžete prečítať v rubrike Výročia.

ø knihy
V septembrovom čísle prinášame aj recenzie na dve teatrologické publikácie. Dagmar Inštitorisová recenzuje knihu Karola Horáka Metamorfózy alternatívneho divadla a Martin Bendik upozorňuje na doslova veľký počin v Slovenskom národnom divadle – vydanie Súpisov repertoáru Slovenského národného divadla 1920 – 2010.

ø ja & divadlo
Dramaturg Peter Pavlac a choreografka a tanečníčka Marta Poláková prezradia odpovede na otázky čím momentálne žijú a čo ich inšpiruje a čo odrádza.

Prajeme vám príjemné čítanie a veľa umeleckých zážitkov v novej divadelnej sezóne!


číslø 07/2010

Kontakt

Divadelný ústav
Jakubovo námeste 12
813 57 Bratislava
tel.: +421 (0)2/204 87 502, 503
fax: +421 (0)2/529 31 571
e-mail: kod@theatre.sk
facebook: www.facebook.com/casopiskod

 

Partner časopisu

Partner časopisu

RSS FaceBook YouTUBE
mapa stránok | Prehlásenie o prístupnosti

© 2010 Divadelný ústav – Všetky práva vyhradené. Divadelný ústav je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry SR.