číslø 2/2007
ø rozhovor
Druhé číslo kød-u prináša rozhovor s výnimočnou osobnosťou – výtvarníkom, scénografom, dramatikom, režisérom Milošom Karáskom. Okrýva v ňom nielen prístup k tvorbe ale aj osobitý životný postoj, ktorý je silno prítomný aj v jeho tvorbe.
ø recenzie
Rubrika recenzie prináša pohľad na premiéry a inscenácie uplynulých mesiacov. Operný kritik Pavel Unger odhaľuje úskalia opery Faust a Margaréta v košickom divadle a zároveň upozorňuje na výrazné réžijné nedostatky a profesionálne limity hosťujúceho českého režiséra Z. Trošku.
Úklady a láska v SND v réžii M. Čičváka boli podľa teatrológa Vladimíra Štefka skôr trúchlohrou a panoptikum karikatúr moci. Inscenácia nebola poetická, ani psychologická, skôr kruto odkrývala stav vecí a faktov a bezmocnosť morálky.
Domov z plastelíny, novú hru K. Horáka, uviedlo prešovské Divadlo A. Duchnoviča. Hra vznikla na motívy antického mýtu o Phaedre a jej rôznych dramatických interpretácií. J. Šimko si zvolil pre uvedenie Faidry v rusínskom divadle poetiku civilizmu, tlmenosti svojich emócií.
Prešovskej prehliadke Malá divadelná inventúra, ktorú organizovalo Divadlo J. Záborského sa podrobnejšie venuje teatrológ a divadelný historik J. Jaborník, ktorý hodnotí prehliadku nielen z hľadiska samotných prezentovaných inscenácií, ale aj z hľadiska kontextu divadla, dramaturgie a réžie.
Divadlo Thália zaujalo prednedávnom svojou inscenáciou Tótovci. Podľa G. Hizsnyana o invenčnú, veľmi súčasnú inscenáciu, ktorá ale svojou aktualizáciou vyvolala cenzúrny zákrok.
ø festivaly
Prehliadke sólovej tvorby pre deti, ktorá sa konala už 5. krát v Prahe sa venuje I. Ozábalová.
ø zrkadlo
Aprílové Zrkadlo zrkadlí inscenáciu Ameriky od F. Kafku v Trnave. Teoretický rozbor dopĺňa tvorivý zámer režiséra V. Kollára a obaja sa zhodujú na Kafkovej nadčasovosti.
ø iný pohľad
Chudoba je v súčasnosti často skloňovaným pojmom. V súvislosti s divadlom sa na ňu pozerá sociológ M. Tížik. Dôvodom kombinácie chudoby a divadla je inscenácia Novinka chudoba, ktorá nepatrí medzi sociálne drámy alebo kritické reflexie biedy v postmodernej spoločnosti. V tomto prípade ide skôr o chudobu ducha jednotlivca a spoločnosti, okrem iného spôsobená aj silnou medializáciou čohokoľvek. Dôsledkom toho sa akékoľvek poznanie často mení na nezmyselné a vyprázdnené frázy, fakty zahmlievajú a prevracajú mediálne hry.
ø za kulisou
Po dlhých rokoch nejasností okolo novostavby Slovenského národného divadla sa konečne v tomto mesiaci SND otvára. Fotodokumentácia dokladá priebeh jednotlivých stavebných etáp takmer 20 ročnej anabázy.
ø zahraničná scéna
Divadlom vo vojnovom stave pomenúva súčasnú poľskú divadelnú scénu teatrologička J. Derkaczew. Neustále generačné konflikty medzi tvorcami a teda ich prístupom sa postupne prenášajú aj na novú generáciu umelcov tridsiatnikov, ktorých divadlo je angažované, inšpirované životom. Divadelné dianie sa presúva z hlavných stredísk do okrajových miest. Medzi najvýraznejších tvorcov patria Jan Klata a Maja Kleczewska.
ø knihy
Publikáciou, ktorá si zaslúži pozornosť je monografia fotografa P. Brenkusa, zameraná len na tanečnú fotografiu, informujeme o nej v rubrike Knihy.
ø nájdené v preklade
J. Štrasser v rubrike Nájdené v preklade prináša úryvky z tragikomédie Grigorija Gorina Mor na obidva vaše rody. Hra je svojským pokračovaním Shakespearovej hry Rómeo a Júlia.
ø teória / história / kritika
Teóriu zastupujú príspevky Patricea Pavisa a Bang-Ock Kima, ktoré odzneli na konferencii na Kongrese pri príležitosti 50. výročia od založenia AICT v Soule.
ø divadelný ústav
Divadelný ústav organizuje v máji festival Nová dráma. O jeho programovom výbere a tendenciách súčasného slovenského divadla hovorí A. Grusková, jedna z členiek dramaturgickej rady.
V marci bola otvorené v USA výstava venovaná scénografovi Ladislavovi Vychodilovi.
ø venované
Na nedávno zosnulého režiséra Karola Spišáka spomína spisovateľ, dramatik a prekladateľ Ľ. Feldek.