Tlačiť

číslø 1/2008

ø rozhovor
Rozhovor januárového čísla nám priblíži osobnosť významného slovenského režiséra, ktorý získal za svoju prácu mnohé medzinárodné uznania, Ondreja Spišáka. Dominika Zaťková sa s ním zhovárala o bábkovom divadle, o jeho réžiách doma i v zahraničí, o osobitom divadle Teatro Tatro, o tom, ako sa dá skĺbiť práca režiséra a riaditeľa Starého divadla v Nitre a napokon aj o jeho vzťahu k otcovi, režisérovi Karolovi Spišákovi.
Rubrika Recenzie prináša analýzy troch premiér v Slovenskom národnom divadle: Vladimír Štefko kriticky hodnotí premiéru Činohry SND Kráľ sa zabáva. Vo svojej recenzii kladie otázku, či zvolený režijný prístup a postup Romana Poláka „nerozrieďuje myšlienkové pradivo hry, nezmenšuje jej étos, posolstvo a ideovú naliehavosť a nahrádza ho iba zmyslovo efektným obraz“.

ø recenzie
Operná kritička Michaela Mojžišová hodnotí najnovšiu premiéru Opery SND Donizettiho Lucreziu Borgiu, ktorú režírovala v Nórsku pôsobiaca Zuzana Gilhuus. Podľa Mojžišovej zvolila režisérka pri inscenovaní „estétsky prístup a racionálny odstup. ... Čo sa deje v hudbe, dostala režisérka jednoduchým spôsobom na javisko“.

Košické divadlo zaradilo do svojho repertoáru Lorcov Dom Bernardy Alby, ktorý však z pohľadu Frederiky Čujovej nepriniesol nič nové. I keď režisér Michal Nahlík vychádzal z estetiky filmov Almodóvara, nepodarilo sa mu priniesť na javisko nič originálne. Jeho inovácie boli skôr na škodu.

Okrem košickej činohry, svoju premiéru uviedla i košická opera, ktorá na svoj repertoár zaradila Verdiho Maškarný bál. Recenzent Pavel Unger už v názve Žiaden režijný hlavolam, „len“ víťazstvo hudby napovedá, ako dopadla opera v réžii Václava Věžníka. Neohúrila, ale ani nesklamala, vyhol sa ilustratívnosti a povrchnosti. Príjemným prekvapením bolo hudobné naštudovanie Dušana Štefánka a niektoré spevácke výkony.

O netradičnej spolupráci autora a režiséra vlastného autorského divadla Laca Keratu so žilinským Mestským divadlom píše Miriam Kičinová. Podľa nej je Rádio Chaos vydarenou súhrou rozdielnych tvorivých prístupov a dodáva Trocha nového vzduchu žilinskému divadlu. „Rádio s názvom Chaos sa stáva metaforou toho, aké rozličné a rôznorodé, často mätežné, sú podávané informácie, aký chaos si vytvárame my sami v našom citovom svete i v našej hlave.“

ø teória / história / kritika
V rubrike tentokrát prinášame pohľady mladých kritikov, ktorí sa zúčastňujú projektu Mobile Lab of Theatre and Communication. V rámci projektu sú vybraní mladí teatrológovia zapojení do workshopov a seminárov pod vedením renomovaných európskych lektorov na vybraných festivaloch. Ich prvé práce vznikli na festivale Spielart v nemeckom Mníchove.
Poslucháčka teatrológie Dária Féherová nechýbala ani na festivale divadiel z oblasti Galície v španielskom Santiagu de Compostela Feira Galega das Artes Escénicas, v rámci ktorého sa konal Seminár mladých kritikov AICT. Informuje o seminári s medzinárodnou účasťou, upozorňujúc na rozdiely pohľadov jednotlivých zúčastnených a na všeobecné problémy mladej divadelnej kritiky.

Ako sa rozbehla nová sieť divadelných kritikov IS.Theatre.sk hodnotí po roku jej existencie predsedkyňa Slovenského centra AICT a divadelná kritička Zuzana Uličianska.

ø divadelný ústav
Riaditeľka Divadelného ústavu Vladislava Fekete vo svojom príspevku Provokovanie divadla (Divadelný ústav v roku 2007) hodnotí aký bol rok 2007 v Divadelnom ústave. Informuje, aké aktivity, projekty Divadelný ústav rozbehol, dotiahol a aké sú plány jednotlivých oddelení v roku 2008.

ø nájdené v preklade
Eva Maliti v rubrike predstavuje moldavského literárneho vedca, prozaika a dramatika Michaila Fridmana a jeho absurdné mystérium začiatku dvadsiateho prvého storočia Adolf, Josif a... mozog. „Aktuálne mystérium je obrátené k človeku dneška, apeluje na našu zodpovednosť smerom do budúcnosti.“

ø extra
Rubrika tento raz prináša anketu s názvom Slovenský, slovenské, slovenská... Slovák, Slovenka, Slovensko. V malej ankete kød vyspovedal šéfdramaturga Divadla Andreja Bagara Svetozára Sprušanského a umeleckého šéfa Divadla LUDUS Petra Kubu v súvislosti s tým, že obe divadlá majú na repertoári niekoľko titulov slovenskej klasiky. V nitrianskom Divadle Andreja Bagara nazvali svoju sezónu Rodinným striebrom, bratislavské Divadlo Ludus aktuálne tvorí pod heslom Nebojme sa klasiky.


číslø 1/2008

Kontakt

Divadelný ústav
Jakubovo námeste 12
813 57 Bratislava
tel.: +421 (0)2/204 87 502, 503
fax: +421 (0)2/529 31 571
e-mail: kod@theatre.sk
facebook: www.facebook.com/casopiskod

 

Partner časopisu

Partner časopisu

RSS FaceBook YouTUBE
mapa stránok | Prehlásenie o prístupnosti

© 2010 Divadelný ústav – Všetky práva vyhradené. Divadelný ústav je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry SR.